Op het water is kredietcrisis ver te zoeken

De financiering van een pleziervaartuig is vaak een complexe zaak. Maar de tijd van eerst sparen en daarna pas een boot kopen is definitief verleden tijd.

Als de lucht blauw is en de wind waait, veranderen de Nederlandse binnenwateren, IJsselmeer en Waddenzee in een gekrioel van catamarans, motorboten en -sloepen en zeiljachten. Nederland telt 1,5 miljoen watersporters, die 508.000 pleziervaartuigen bezitten. Dat berekende watersportorganisatie Hiswa vorig jaar.

En al deze boten moeten betaald worden. Vaak is dat niet goedkoop. Een greep uit botenbank.nl: Een Grand Soleil 42, een 12 meter lang zeiljacht met kajuit, staat te koop voor 109.000 euro. Een Edership Symbol 41/3, een motorjacht met alle denkbare luxes waaronder een tweepersoonsbed, staat te koop voor 165.000 euro. Niet alle boten zijn zo duur, maar de kosten lopen toch snel op.

De financiering van plezierschepen wordt steeds complexer. De tijd van sparen en dan een boot kopen is verleden tijd. Het aanschaffen van een boot waarop een hypotheek rust of een boot bezitten via Italiaanse, Franse, of Maltese leaseconstructies is tegenwoordig de normaalste zaken van de wereld.

„Ongeveer de helft van alle booteigenaren in Nederland financiert de boot met een hypotheek”, zegt Remco Immink, medeoprichter van Ciris Capital. „Meestal wordt ongeveer de helft van het aankoopbedrag via een hypotheek gefinancierd.”

Ciris Capital, is één van de Nederlandse bedrijven die gespecialiseerd is in scheepsfinancieringen voor de pleziervaart. Voor 2001 werkte Immink bij de jachtfinanciering van DaimlerChrysler (nu Daimler). Toen de autofabrikant zich weer ging richten op zijn kernactiviteit, het maken van auto’s, besloot Immink, samen met collega Hans Groen, voor zichzelf te beginnen.

Bij Ciris Capital verdelen ze de markt voor plezierjachten in drie categorieën. De eerste categorie zijn schepen met een vraagprijs tot 500.000 euro. Dat zijn de zogenoemde productieschepen, jachten die door de scheepsbouwer in grotere aantallen worden gebouwd en waar de koper weinig invloed op heeft.

De tweede categorie bestaat uit schepen met een prijs tussen de 500.000 en vijf miljoen euro. Dat zijn jachten die het topsegment van de productieschepen vormen. De koper kan kiezen uit verschillende opties. De derde categorie bestaat uit jachten die bijna uitsluitend voor elke klant apart worden ontworpen door de bouwer.

„De markt is een piramide”, zegt Immink. „De grootste verkoop bestaat uit schepen die minder dan 500.000 euro kosten. Meestal is de financiering hiervan betrekkelijk eenvoudig.” Voor de financiering van een zeiljacht of motorboot die in Nederland wordt gekocht en in een Nederlandse haven komt te liggen, zijn er tal van mogelijkheden. Daarvoor kan men direct bij de grote banken terecht. Zo heeft ING de jachthypotheek. Vanaf 25.000 euro kunnen mensen deze jachthypotheek aangaan. „Wel is het zo dat het schip een Nederlandse thuishaven moet hebben en ingeschreven moet staan in het scheepsregister van het Kadaster”, zegt een ING-woordvoerder.

Bij hypotheken voor plezierjachten moet de klant net als bij de hypotheek voor een huis keuzes maken. „Wil een klant een hypotheek met een langere looptijd, waarbij maandelijks wat minder wordt afgelost, of wil een klant een hypotheek waar in het begin meer wordt afgelost”, zegt Immink. „Het hangt er maar net van af wat de koper van plan is.” Wil iemand een jacht snel verkopen, dan adviseert Immink in het begin meer af te lossen. „Dan weet je zeker dat de verkoop van het schip de openstaande schuld dekt.”

Bij ING zeggen ze ook een ruim assortiment aan hypotheekvormen aan te bieden. „De enige beperking is dat de maximale looptijd is beperkt tot 25 jaar”, zegt de woordvoerder. Immink zegt dat de vraag naar financiering de laatste jaren toegenomen is. „Toen wij in 2002 begonnen waren we met zijn tweeën. Nu werken we met zes mensen en hebben we onze handen vol”, stelt Immink.

Van de kredietcrisis heeft hij weinig last gehad. „Wij hebben geen terugval in het aantal aanvragen voor financiering bemerkt”, zegt hij. „Maar begin dit jaar duurde het soms wel drie weken voordat Barclays, de bank waar wij vaak mee samenwerken, de aanvragen accepteerde. Voor de kredietcrisis kon dit soms binnen een dag.”

Voor watersporters die niet alleen het Veerse Meer, het Markermeer en de Vinkeveense Plassen bevaren, maar ook naar de Middellandse Zee trekken, kan een leaseconstructie voordelig zijn. Bedrijven als Ciris Capital, maar ook banken als Fortis, bieden deze dienst aan. Binnen de Europese Unie bieden Italië, Frankrijk en Malta voordelige btw-tarieven bij het leasen van nieuwe jachten om de lokale watersportindustrie te stimuleren. De maatschappij die het schip least moet dan wel gevestigd zijn in een land met zo’n gunstig btw-regime.

Een leaseconstructie kan dan uitkomst bieden voor Nederlanders en andere EU-burgers. Een koper kiest dan bij de scheepsbouwer een schip uit, maar koopt het jacht niet. In plaats daarvan laat hij of zij de Italiaanse vestiging van bedrijven als Ciris Capital of de Fortis Yacht Group het schip kopen. Het leasebedrijf draagt dan btw af, maar kan dit snel terugvorderen. Vervolgens kan het schip geleast worden, waarbij een sterk gereduceerd btw-tarief over de lease wordt betaald.

Hoe groter het jacht, hoe groter de besparing op de btw. In Italië moet over schepen niet langer dan 7,50 meter 18 procent btw worden betaald over de leasetermijnen. Maar voor een motor- of zeiljacht van 24 meter of langer daalt dit naar 6 procent. „Dat is ook de reden waarom veel financieringsmaatschappijen weigeren leaseconstructies te accepteren voor jachten onder de 500.000 euro. Het voordeel is gewoon te klein”, zegt Immink. Ook bij Fortis Yacht Group is dat de ondergrens.

Toch hebben leaseconstructies ook nadelen. Immink: „Leasen is niet hetzelfde als kopen. Een schip kan altijd verkocht worden, terwijl een lease een vaste doorlooptijd heeft. Mensen moeten zich bij de koop van een plezierjacht net als bij alle andere financiële producten goed laten informeren. ”