WeekBoek 22

WeekBoek, een verzameling van boeken-nieuws en -rubrieken op nrcboeken.nl, werkt samen met Dirk Leymans website papierenman.blogspot.com.

Achteraf betalen op Poetry International

Poëziefestival Poetry International introduceert een ongewone betaalformule. Onder het motto ‘Eerst poëzie halen, dan betalen’, betalen toeschouwers bij het festival (van 7-13 juni) dit jaar hun ticket ná de voordrachten. De hoogte van het te betalen bedrag mogen ze zelf kiezen, afhankelijk van wat ze van de bijgewoonde voorstelling vonden. Het dagticket (12,50 euro) en het zesdagenticket (47,50 euro) dat voorgaande jaren gebruikelijk was wordt afgeschaft. ‘Bij het verlaten van de zaal kunnen ze hun geldelijke waardering in de daarvoor bestemde boxen deponeren. Een uitgesproken voorbeeld van ‘waar voor je geld’. Poetry hoopt met de alternatieve verkoopsmethode ‘tussen de 5.000 en 10.000 euro uit de kaartopbrengst te halen’. (DL)

Korting voor agenten op Abdolahs Koran

Het politiekorps Amsterdam- Amstelland geeft agenten korting bij de aanschaf van het tweeluik De Boodschapper en De Koran van Kader Abdolah. De agenten mogen de helft van het aankoopbedrag declareren bij hun overste, zo meldt Boekblad. De korpsleiding vindt dat de boeken een prima beeld geven van de Koran en het leven van Mohammed. „Iedereen in Nederland weet wel wat over de Bijbel, omdat je daar op school, in media en literatuur vanzelf veel over hoort. Voor de Koran geldt dat niet”, aldus politiewoordvoerder Ebe van der Land. „Wij gaan ervan uit dat kennis van de Koran agenten helpt bij hun politiewerk en bij het bestrijden van ongelijkwaardigheid. Zie het als vakliteratuur, die je helpt om je werk goed te doen.” Veertig agenten hebben tot dusver van de regeling gebruik gemaakt. (DL)

Kureishi: schrijfcursus kweekt schutters

De Britse proza- en toneelschrijver Hanif Kureishi heeft in een publiek interview zwaar uitgehaald naar universitaire creative writing-cursussen. Op het Hay Festival in het Welshe boekendorp Hay-on- Wye noemde hij de opleidingen „de nieuwe psychiatrische ziekenhuizen”, zo tekende The Guardian op. Kureishi, die zelf bij de creative writing-opleiding van Kingston University in Londen werkzaam is, zei: „wat opvalt wanneer je naar televisie kijkt en beelden ziet van een student die in de Verenigde Staten met een machinegeweer uit zijn bol gaat, is dat het altijd om een student uit een schrijfopleiding gaat.”

Kureishi, auteur van onder meer The Buddha of Suburbia, My Beautiful Laundrette en Intimacy, sprak over zijn eigen ervaringen als lesgever: „Na mijn lessen zijn mijn studenten aan het eind altijd beter geworden, maar ook ongelukkiger.” Hij zei dat schrijfcursussen bij studenten te zeer de hoop creëren op een succesvolle auteurscarrière. „Maar het woord ‘creatief’ en ‘cursus’ samen hebben een ontgoochelende bijklank”. Hij gaf ook toe dat hij elk van zijn studenten telkens precies hetzelfde cijfer gaf. (DL)

Buitenlandse strijd om Duitse hitroman

Nadat de roman Feuchtgebiete van Charlotte Roche dé literaire sensatie van het jaar in Duitsland werd, breekt nu het gevecht los tussen de grote internationale uitgevers om de rechten van het boek. Feuchtgebiete (‘vochtige plekken’) is in Duitsland binnen enkele maanden meer dan een half miljoen keer verkocht. In het boek doet de 18-jarige Helen Memel op uiterst openhartige wijze verslag van haar seksleven. Het eerste hoofdstuk begint met een uitgebreide uitweiding over de aambeien van de hoofdpersoon en de rol die deze uitstulpsels spelen bij het liefdesspel. Ze vertelt haar verhaal vanuit een ziekenhuis, waar ze beland is na een mislukte poging om het haar van haar intieme delen te scheren. De Duitse pers raakt niet uitgepraat over het succes van Roche’s roman: is het goedkope pornografie of een feministisch manifest? (BF)

TIJDSCHRIFT Biografie Bulletin

‘Als een biografie in een recensie wordt omschreven als een hagiografie, is dat meestal negatief bedoeld’, schrijft historicus Albert van der Zeijden in het nieuwste nummer van het altijd interessante tijdschrift Biografie Bulletin. Hij heeft gelijk: het begrip ‘hagiografie’ klinkt in de literatuurwetenschap als een keihard oordeel. Een biografie mag niet verheerlijkend zijn, zodat gepaste distantie tussen auteur en held of heldin vervalt.

Het nieuwste nummer is gewijd aan ‘Uitverkorenen & verdoemden’. Van der Zeijden onderzoekt in zijn bijdrage het genre van het heiligenleven. Zijn conclusie is opmerkelijk: een hagiograaf moet een gelovige in God zijn, zoals een literair biograaf gelooft in literatuur. Het is een even interessante als gewaagde uitspraak. Geloof of blinde verliefdheid leidt niet per se tot de mooiste boeken.

De meeste biografieën hebben een chronologische opbouw, keurig van geboorte naar dood. Het kan ook andersom. Hoofdredacteur Monica Soeting vertaalde een fascinerend, fantasierijk artikel over de Britse biograaf Alexander Masters die het levensverhaal van de verslaafde en dakloze Suart Shorter achterstevoren schreef. Stuart is geen heilige maar een verdoemde. Elk van Stuarts mislukte, tragische momenten heeft een oorzaak in het verleden. Dus teruggaan in de tijd is gepaster dan voortgaan in de tijd. Masters’ biografische experiment is ongemeen boeiend; preciezen onder de biografen zullen beweren dat een dergelijk experiment niet kan, maar hoe meer experimentele of zelfs hagiografische biografieën er komen, des te beter. Het blijft boeiend het genre telkens opnieuw te definiëren, wat in Biografie Bulletin gebeurt. (KF)

Biografie Bulletin. Voorjaar 2008. € 14,-. www.biografiebulletin.nl

LEZEN &CETERAMartin Bril

De Franse korporaal-consul- keizer Napoleon Bonaparte was niet alleen een briljant strateeg, een vrouwenveroveraar en een aambeilijder, maar vóór alles een man wiens leven gekenmerkt werd door eenzaamheid en snelheid. Aldus schrijver-columnist-biograaf Martin Bril in het interview dat hij zondag gaf in de talkshow Lezen &cetera Live. In Theater Donner in Rotterdam sprak Bril over zijn biografische schets van Napoleon, De kleine keizer, die onlangs uitkwam bij Prometheus. Luister via nrcboeken.nl naar een registratie van het gesprek, waarin de auteur ook uitlegt wanneer zijn passie voor Napoleon begon – en waar die – voorlopig – eindigde. (PS)

WEEKSITEwww.canonmetdekleinec.nl

De uit vijftig onderdelen bestaande officiële canon van de Nederlandse geschiedenis was er al. Op www.entoen.nu staan alle vijftig gebeurtenissen die er voor de commissieleden toe doen en die vanaf september volgend jaar verplicht behandeld moeten worden door alle scholen in Nederland. Om deze lijst wat meer kleur en gezicht te geven werd 16 mei de website www.canonmetdekleinec.nl geïntroduceerd. Het is een lijstje dat als illustratie en handgeleide dient bij de ‘echte’ canon, de lijst die vanaf volgend jaar in elk Nederlands leerplichtig hoofd behoort te zitten. Geen rijtjes stampen met de kleine canon, maar eerder een speelse historische wandeling door middel van verhalen, getuigenissen en liederen. Een voor de hand liggend een-tweetje tussen de twee lijstjes is de canonisering van Karel de Grote (742-814), waarbij de gefictionaliseerde rooftocht van de keizer, beter bekend als Karel ende Elegast, een mooi plekje bij de ‘kleine’ canon kreeg. Onthouden wat de oliecrisis in de jaren zeventig van de vorige eeuw inhield? Leer de tekst van het liedje Kiele kiele Koeweit uit je hoofd dat Farce Majeure over de situatie schreef . De vermeende verzetsdaden die Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog zouden hebben gepleegd? De sketch ‘Do ist der Bahnhof’ van Kees van Kooten en Wim de Bie biedt inzicht. (SK)_

M.m.v. Bart Funnekotter, Kester Freriks, Sebastiaan Kort, Dirk Leyman en Pieter Steinz.

De berichten zijn in uitgebreide vorm te lezen op nrcboeken.nl.