Spoorboekloos rijden op drukke trajecten

Treinen gaan ‘spoorboekloos’ rijden op drukbereisde trajecten. Door meer treinen in te zetten, zijn vaste vertrektijden niet meer nodig, aldus spoorbeheerder ProRail.

Een proef hiermee vindt vanaf 2012 plaats op het traject Amsterdam-Eindhoven.

Spoorboekloos rijden maakt volgens Bert Klerk, bestuursvoorzitter van ProRail, een hogere frequentie mogelijk. „We streven naar een capaciteit van twaalf treinen per uur.” Hoeveel treinen er werkelijk gaan rijden, hangt volgens de Nederlandse Spoorwegen van het aantal reizigers af. „Er lijkt ruimte voor frequentieverhoging, maar de markt heeft het laatste woord”, aldus NS. Naast vaste reistijden vervallen ook de vaste perrons.

Voor de proef kan beginnen, moet er nog het nodige gebeuren, zegt Klerk. „Je kunt flink aan capaciteit winnen door kruisingen van sporen bij stations te verwijderen. In Utrecht is dit al gebeurd, voor Eindhoven doen we het dit jaar. Dan kunnen we volgend jaar al extra treinen gaan inzetten.”

Spoorboekloos rijden is onderdeel van een groeiplan voor de spoorwegen. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) streeft naar 5 procent groei van van het treinverkeer per jaar. Hiervoor heeft het kabinet 4,5 miljard beschikbaar gesteld. De Nederlandse Spoorwegen en Prorail bieden de minister eind juli een investeringsplan aan.

Het is de bedoeling dat na 2012 ook op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Utrecht-Arnhem meer treinen gaan rijden.