Persen met een dubbele bodem

Investeerder wordt belegger.

Marcel Boekhoorn verraste woensdag de financiële wereld door een belang van 5 procent te nemen in De Telegraaf Media Groep (TMG). In omvang – ruim 56 miljoen euro – mag het een schijntje heten voor de man die in 2005 een half miljard opstreek met de verkoop van Telfort. Maar voor iemand die er prat op gaat enkel nieuwe dingen op te bouwen of bestaande industrieën samen te smelten tot dominante marktpartij, is het opbouwen van een minderheidsbelang in een beursfonds niet erg vanzelfsprekend.

Evenzeer uitzonderlijk is het dat de persschuwe Boekhoorn zijn aankoop in een interview toelichtte. Doet-ie anders nooit. Maar nu was hij bereid een uitzondering te maken voor De Pers, zijn eigen gratis dagblad. Daarin verdedigde Boekhoorn zijn aanschaf met de typische analyse van een belegger. De Telegraaf, zei hij, is „ondergewaardeerd”, zowel de „waarde van de verschillende onderdelen” als „in vergelijking met sectorgenoten”. „Er is volgens mij voldoende ruimte voor resultaatsverbetering.” Hier klinkt een activistische of op zijn minst een actieve aandeelhouder, die de directie van TMG de komende tijd eens flink onder druk gaat zetten.

Hoewel hij feitelijk geen wartaal uitslaat – de koers/winstverhouding van TMG bedraagt nog geen 3 – is het geen geloofwaardig verhaal voor de man die normaal gesproken enkel meerderheidsbelangen in private bedrijven neemt.

Het ligt veel meer voor de hand dat Boekhoorn om strategische redenen bij De Telegraaf heeft aangeklopt. Zijn missie, begin vorig jaar, om met De Pers „de beste en grootste krant van Nederland” te gaan maken is tot nu toe vooral een kostenverslindend avontuur geweest. De aanloopverliezen bedroegen 20 miljoen en dagelijk loopt er nog eens 60.000 euro uit, werd onlangs bekend. Wie zou er niet van zo’n loden last afwillen. Misschien probeert hij via de aandeelhoudersvergadering samenwerking met of een verkoop aan TMG gedaan te krijgen. De oplage is hoopgevend – naar eigen zeggen 700.000 lezers per dag – en wellicht interessant voor een breed mediaconcern als TMG. Mediakenners vinden dat noch de Telegraaf, noch de gratis krant van het concern (Spits) qua doelgroep botst met De Pers.

Wat ook kan is dat dit 5-procentsbelang nog maar het begin is. En dat Boekhoorn uiteindelijk een meerderheidsbelang in De Telegraaf gaat opbouwen. Om persoonlijke redenen. Want als hij dan eenmaal de controle heeft, zul je zien dat hij als eerste die verslaggever op straat zet die vorig jaar Boekhoorns echtscheiding breed op de voorpagina uitmat. Daar is hij nog altijd ziedend over.

Philip de Witt Wijnen