Transavia: ecotaks treft prijsvechters

Het model van de prijsvechters in de luchtvaart loopt gevaar door de sterke stijging van toeslagen en belastingen, zoals de ecotaks. Deze vrees sprak Transavia vandaag uit bij de presentatie van de jaarcijfers. De winst van de luchtvaartmaatschappij, een dochteronderneming van Air France-KLM, daalde het afgelopen jaar van 28 miljoen naar 18,1 miljoen. De omzet steeg wel, met 5 procent tot 719 miljoen euro.

De winstdaling vloeit ten dele voort uit een eenmalig boekhoudkundig voordeel over het vorige boekjaar en het verwachte aanloopverlies van Transavia France, dat in de zomer van 2007 begon. Transavia zit nu op hetzelfde winstniveau als twee jaar geleden. De rek is er volgens president-directeur Onno van den Brink uit. „Door de stijging van de belastingen en toeslagen wordt de prijselasticiteit in de markt ondergraven”, aldus Van den Brink. De heffingen zijn voor alle maatschappijen even hoog, waardoor de prijsvechters zich minder kunnen onderscheiden van de ‘gewone’ maatschappijen.

Transavia noemt zichzelf een hybride bedrijf: de maatschappij is zowel een prijsvechter waar consumenten tegen een lage prijs zelf hun vlucht kunnen boeken als een charteraar die werkt met touroperators. Van den Brink maakt zich zorgen over de toekomst van zijn bedrijf. „Het is nog niet zo dat we volgend jaar door onze hoeven zullen zakken, maar er moet wel iets gebeuren, we staan onder druk.” Transavia zegt dat Nederland „zichzelf uit de markt” prijst door de vele heffingen op luchthavens. Het bedrijf kijkt naar alternatieve luchthavens in België en Duitsland die zouden kunnen dienen als vertrekpunten, maar er bestaan nog geen concrete plannen.

Transavia zegt zich meer te willen richten op het aantrekken van passagiers uit andere Europese landen. Van den Brink: „Als we niets doen gaat het een keer mis.”

De snelstijgende brandstofprijs is voor Transavia van minder zorg. Het bedrijf koopt al zijn kerosine van te voren in (hedgen) tegen een lagere prijs. „Met de explosie van de olieprijzen dit jaar heeft dat voor ons heel gunstig uitgepakt”, zegt commercieel directeur Willem Hondius. Transavia brengt passagiers ook brandstoftoeslagen in rekening, dit in tegenstelling tot concurrenten zoals easyJet en Ryanair.