Huren van een auto steeds aantrekkelijker

Eén op de vijf autobezitters rijdt minder dan 8.000 kilometer per jaar. Dan is af en toe een auto huren een alternatief. „Je kunt tot wel 1.000 euro besparen.”

Het bezit van een auto is de afgelopen jaren fors duurder geworden. Niet alleen is de prijs die voor een nieuwe auto moet worden betaald omhooggegaan, maar bijkomende kosten als onderhoud, verzekering, wegenbelasting en afschrijving vormen eveneens flinke kostenposten.

De hoge kosten die het autorijden met zich meebrengt maakt de vraag weer actueel in hoeverre het zin heeft geen auto aan te schaffen, maar er af en toe één te huren. Lag het omslagpunt voor de consument tussen koop en huur zes jaar geleden nog rond de 7.000 kilometer per jaar, nu is dat al opgelopen tot 8.000 kilometer.

Af en toe een auto huren is voor een groeiend aantal mensen een steeds aantrekkelijker optie. „We hebben berekend dat een automobilist die slechts 5.000 kilometer per jaar rijdt, op dit moment gemiddeld bijna 1.000 euro voordeliger uit is met een huurauto dan met een eigen wagen”, zegt woordvoerder Mark van Dansik van de overkoepelende organisatie voor de autobranche BOVAG.

Volgens autoverhuurbedrijf Avis is die rekensom zelfs nog aan de lage kant. Avis nam een kleine middenklasser (bijvoorbeeld de Volkswagen Golf) als uitgangspunt en vergeleek de kosten van eigendom, bijtelling (als de Golf een lease-auto is) en verhuur. In het laatste geval ging Avis uit van twaalf weekenden autohuur plus de huur van een auto gedurende drie weken vakantie. Dat kostte krap 1.600 euro. Afgezet tegen de kosten voor een lease-auto (3.150 euro) of eigendom (4.464 euro vaste lasten) leverde dat een aanzienlijk verschil op.

Maar zelfs los van de kostenbesparing biedt het regelmatig huren van een auto nog andere voordelen. Zo kan het gebruik van een huurauto worden aangepast aan de omstandigheden.

Voor een korte rit naar Den Haag kan een Citroën C3 worden gebruikt, voor de vakantie een grote stationcar en voor een lang weekend aan zee een cabriolet. Daarnaast zijn huurauto’s altijd relatief nieuwe wagens, die voldoen aan de strengste milieu- en veiligheidseisen. Dus levert iemand die zijn vijftien jaar oude Ford Fiesta de deur uit doet en vervolgens af en toe een auto huurt, ook een bijdrage aan een schoner milieu.

Er kleven natuurlijk ook nadelen aan het huren van een auto. Voor een huurauto moet je de deur uit. Hij moet worden opgehaald en een dag later weer worden teruggebracht. Dan is het prettig als er in de eigen woonplaats een autoverhuurbedrijf is. Volgens de BOVAG is dat, met 650 aangesloten verhuurbedrijven, geen probleem.

Maar een kleine steekproef maakt duidelijk dat wie in een plaats als Brielle, Castricum, Breukelen of Bilthoven woont geen Bovag-verhuurbedrijf binnen zijn gemeente heeft. Alphen aan de Rijn heeft er wel één, maar dit bedrijf gebruikt huurauto’s voor klanten die hun auto voor een onderhoudsbeurt komen brengen.

Avis biedt als verhuurbedrijf de service dat iemand wordt opgehaald als hij de auto komt halen en weer wordt thuisgebracht als de auto weer wordt ingeleverd wanneer het voor iemand lastig is het verhuurbedrijf te bereiken.

Volgens Avis is het aantal particuliere leden van de Avis Club in één jaar tijd met 10 procent gestegen. Er zijn ook leaserijders die voor de bijtelling in een relatief kleine auto rijden waarvan het motorvermogen te klein is om drie weken de caravan te trekken op vakantie. „Dan huren ze speciaal voor die periode een grotere auto”, zegt de woordvoerder. „Dat is dan toch goedkoper dan altijd een grote auto leasen.”

Van Dansik van de BOVAG geeft toe dat niet voor iedereen die weinig rijdt een huurauto de oplossing is. „Sommige mensen rijden weliswaar weinig, maar hebben toch elke dag de auto nodig. Neem de werkende moeder, die maar 5 kilometer per dag rijdt, maar na het werk toch nog boodschappen moet halen en langs het kinderdagverblijf moet. Of mensen die slecht ter been zijn en voor elk ritje naar de dokter, de bibliotheek of de bakker, de auto nodig hebben. Die maken erg dure kilometers.”