Heb jij een luier aan ofzo

Het laatste modenieuws: mannen moeten hun billen laten zien.

Geen strak kontje van nature en geen tijd voor sporten? Er is hoop.

Let’s face it: je kunt je best een leuke jongen voelen, maar dat betekent niet dat je er ook zo uitziet. Kleren kunnen veel doen natuurlijk, en naar verluidt zijn karakter en gedrag ook belangrijk. Maar als je overal leest dat de moderne man sterke ronde billen heeft, dan ontstaat er toch een probleem.

En dat is precies wat de modebladen schrijven. Weg met de baggy of laaghangende spijkerbroek, de slordig bovenuitstekende onderbroeken en bouwvakkerdecolletés. Kom maar op met de slanke pasvorm en strakke broeken. Laat zien die billen!

Over platte konten, lillende zwembandjes en hardnekkige bierbuiken schrijven ze niks.

Mode zou mode niet zijn als het niet ook met (prijzige) oplossingen komt: corrigerend ondergoed voor mannen. Want natuurlijk kun je naar de sportschool, maar is naar de winkel gaan of bestellen via internet niet net zo leuk? En minder vermoeiend?

In februari introduceerde het Amerikaanse merk Andrew Christian de Flashback. Een ‘butt lifting technology boxer’ met een elastische draagband die de achterkant ‘wel tot één inch’ (2,54 centimeter) optilt. Calvin Klein kwam een maand later met de Body Boost, push-up voor mannen met een ‘optillend’ zakje aan de voorkant. AussieBum heeft aangekondigd om – na het succes van de Wonderjock – binnenkort met de WonderBum te komen. En Go Softwear presenteert in de herfst de Waist Eliminator: een boxer met hoge tailleband die het bierbuikje moet wegwerken.

We hebben vijf verschillende producten opgevraagd en getest, waarvan er één een mannenpanty was. Want ja, lichaamscorrigerende lingerie is natuurlijk niet nieuw. Vrouwen zijn al jaren vertrouwd met korsetten, wonderbra’s, afslankbroekjes en push-up panty’s. Maar ook voor mannen was in de vroege negentiende eeuw het mannenkorset in de mode. Eind jaren negentig zorgde Jean Paul Gaultier nog even voor een korte en selectieve revival. In de homowereld is push-up ondergoed, met extra vulling of een verhoogd buideltje, ook niet onbekend.

Maar afslankende herenondermode zou zo maar mainstream kunnen worden. Mannen die nu, zeg, tussen de 20 en 30 jaar zijn, zijn veel meer met hun uiterlijk bezig dan hun vaders. Ze schrikken niet terug voor een crème-pje, ze zijn gewend om strakke T-shirts te dragen en ze verafschuwen de slobberende boxer met opdruk (konijntjes!) van de jaren tachtig.

Vorig jaar werd er volgens marktonderzoeksbureau GfK al 54,80 euro (11 stuks) per persoon in Nederland -aan mannengoed besteed. Een toename van twintig procent ten opzichte van 2004. Zo lopen mannen, op dit terrein tenminste, hun achterstand op vrouwen in. Die besteedden volgens hetzelfde onderzoek vorig jaar nog 57 euro per persoon aan 13 stuks ondergoed.

Sloggi, onderdeel van Schiesser, ziet een groei in herenondergoed dat de mannelijke vormen accentueert. „Mannen zijn zich steeds bewuster van hun lichaam”, zegt Martin Knapp, hoofd productmanager van Sloggi Men. „Ze willen er zo goed mogelijk uitzien en zijn bereid daar meer geld aan te besteden.”

‘Bodyshaping’ ondergoed moet echter nog wel met de nodige omwegen aan de man worden gebracht. Spelen de fabrikanten bij vrouwen zonder problemen in op onzekerheid, corrigerend mannenondergoed is altijd ‘gezond en sportief’ en draagt namen als ‘support boxer’ of ‘compression shorts’.

Bovendien is het natuurlijk maar een goeie grap, jongens. De perswoordvoerder van AussieBum geeft aan dat de nieuwe Wonderjock Patriot als ‘gimmick’ op de markt is gezet. „Veel mannen vinden de grootte van hun mannelijkheid even belangrijk als de grootte van hun spieren, zogezegd. Toen we de Patriot introduceerden, gaven we de reclame actie een komische draai. Mannen zijn trots op hun land en we wilden dat ze even trots zouden zijn op zichzelf.”

Nou vooruit, proberen maar.