Haagse gastvrijheid moet hoger dan zesje

Dat je op een terrasje zit en je afvraagt of je überhaupt iets mag bestellen, dat je onvriendelijk wordt behandeld in het openbaar vervoer of dat een taxichauffeur een te kort ritje weigert: het gebeurt in Den Haag volgens wethouder Frits Huffnagel (stadspromotie, VVD) te vaak.

Daar komt verandering in. Gisteren beloofden de gemeente en vijftien organisaties uit de stad dat Den Haag gastvrijer wordt. Huffnagel beoordeelt de gastvrijheid nu met een 6 min. „Maar we moeten naar een 9, minimaal.”

Daarom komt er een keurmerk voor taxi’s en krijgt personeel in horeca en openbaar vervoer gastvrijheidstraining. Ook zullen Haagse vrijwilligers bezoekers gaan rondleiden in hun stad. Het idee van deze greeters komt uit Chicago. In de zomermaanden komen er bij de twee grote stations en in Scheveningen cityhosts met toeristische informatie. Verder werd gisteren de promotiecampagne Be my guest! gelanceerd, waarmee Den Haag dienstverleners gastvrijer wil laten zijn.

Het is geen toeval, al dat Engels. Huffnagel, die als wethouder in Amsterdam eerder tekende voor de campagne I Amsterdam: „Den Haag is de meest internationale stad van Nederland en Engels is de meest gesproken taal ter wereld.” Bovendien telt Den Haag, zegt de wethouder, „veel expats die een hoog serviceniveau gewend zijn”.

Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij „stoort het enorm dat dit weer op expats is gericht. Krijgen we straks ook aparte EHBO-posten voor expats?”

Huffnagel had gisteren nog een primeur. Hij presenteerde „als eerste stad in de wereld” een audio-logo. Anderhalf jaar geleden ontstond ophef toen bleek dat de presentatie van het nieuwe stadslogo bijna twee ton kostte. Huffnagel wilde gisteren niet zeggen hoeveel het kost om Den Haag gastvrijer te maken. Als bezoekers terugkomen, gaat het de stad volgens de wethouder geld opleveren.