Gratis Wings is al weg, maar Rails moet blijven

Stap in de trein of de tram en de kans is groot dat je je kniehoog door gratis dagblaadjes naar een stoel moet waden. Dat is geen fraai gezicht, maar het is zeker een teken van het commerciële succes van die krantjes. De adverteerders zouden namelijk hun knip wel dichthouden als ze niet werden gelezen.

Dat succes maakt het des te vreemder dat het maandblad dat al jaar en dag gratis in de trein ligt, de Rails, misschien wordt opgeheven. Althans, er zijn hardnekkige geruchten dat de NS overweegt het blad uit roulatie te nemen.

Een bescheiden rondvraag in kleine kring wijst uit dat dit zou worden betreurd. Rond de Rails hangt namelijk de geur van goed nieuws, opvallende fotografie, vriendelijke reportages en zelfs nostalgie. Dat laatste geldt vooral voor (oud-)studenten die van hun laatste geld een treinkaartje naar het ouderlijk huis kochten en dus tijdschriftloos de reis aanvingen. Maar dan was er ter verstrooiing nog altijd wel ergens in een bagagerek boven je hoofd een beduimelde en verkreukelde Rails te vinden. En je zou toch zeggen dat Rails een sterk, want bekend merk is. Nu ja, de wegen – dus ook de spoorwegen – van uitgevers zijn duister.

Wat staat er zoal in het ‘laatste’ nummer? Het is de vertrouwde mix van fotoreportages, zoals deze keer „Mijn cluppie”, over het eeuwfeest van Feyenoord, en interviews met artiesten, onder wie Lenny Kravitz.

Ook de gouden rubriek connect bestaat nog steeds. Daarin roepen treinreizigers, die tijdens de reis zijn overmand door eroties, hun objet du désir op contact op te nemen: „zullen we nog een keertje Ballisto’s delen?”

En nu we het toch over gratis bladen in transportvormen hebben, hoe zien de inflight-magazines van de Nederlandse vliegmaatschappijen van deze maand er uit? Een korte zoektocht wijst uit dat het daar ook niet heel goed mee gaat. Transavia blijkt begin dit jaar te zijn opgehouden met het publiceren van Wings. Martinair brengt nog altijd een tijdschrift uit, maar daarin staan alleen belastingvrije goederen aangeprezen.

De Holland Herald van de KLM is er nog altijd. Het jongste nummer met het thema ‘Hot’, is, als altijd, verzorgd vormgegeven en, net zoals de Rails, opgewekt van toon. Het zal weinig verbazing wekken dat vliegbestemmingen van de maatschappij kunnen rekenen op fraaie reisreportages, zoals deze keer een artikel over Oman.

Het thema Hot is terug te vinden in een verslag van een barre voettocht van een Brit die van Namibië naar Zanzibar wandelt – neem dan ook het vliegtuig man, zou je willen zeggen. Het thema is ook terug te vinden in foto’s van Japanse makaken die in een winters landschap warmte zoeken in een warme bron. Ook een verhaal over – beetje flauw – de verschillende soorten peper valt onder die noemer.

Het enige dat helaas ontbreekt, is een rubriek voor luchtreizigers wier opgespeelde hormonen nog lang na de landing blijven najeuken en een annonce willen doen: „zullen we een keertje iets anders gaan eten dan bremzoute amandelen en een lauwe omelet van eipoeder?”

Rectificatie / Gerectificeerd

Martinair

In het artikel Gratis Wings is al weg, maar Rails moet blijven (donderdag 29 mei, pagina ) staat dat Martinair nog wel een tijdschrift publiceert, maar dat daarin alleen belastingvrije goederen worden aangeprezen. Martinair meldt dat in het tijdschrift Redtime ook gewone artikelen staan.