Eerder op school, later naar huis

Duizenden reizigers zijn al weken de dupe van de acties van de buschauffeurs.

De irritatie neemt toe. Maar het aantal klachten valt mee.

Het busstation van Connexxion aan de Amsterdamse Marnixstraat was gisteren uitgestorven. Foto Ronald Bakker Foto Ronald Bakker **NO INTERNET** Een uitgestorven busstation van Connexxion woensdag naast de Europarking aan de Amsterdamse Marnixstraat. Door een staking reed het streekvervoer woensdag niet. Bakker, Ronald

Joyce Razenberg (18) uit Oosterhout gaat met de bus naar haar school in Tilburg. Haar lessen beginnen soms pas om half elf, maar van uitslapen is geen sprake. Ze moet ook dán de bus halen van kwart voor acht, zodat ze op tijd op het NS-station van Tilburg is voor de stadsbus. „Na negen uur rijdt die stadsbus niet meer door de busstaking”, zegt Razenberg. „Heel vervelend. ’s Middags moet ik ook weleens anderhalf uur langer op school blijven, omdat pas dán de bus gaat rijden.”

Haar klasgenoot Rachèl van Gennip (18) heeft hetzelfde probleem. Ze moet voor dag en dauw de bus nemen in haar woonplaats Made, ook wanneer haar lessen pas om twaalf uur aanvangen. „De fiets pakken is geen alternatief, het is gewoon te ver. Ik baal ontzettend van die acties.”

Balen doet het LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, ook. „We beginnen de staking zat te worden”, zegt voorzitter Sywert van Lienden. Hij meent dat de bonden zich niet houden aan de afspraken die ze met het LAKS hebben gemaakt. De buschauffeurs rijden wel in de spitsuren om de examenleerlingen te ontzien. „Maar in de praktijk vertrekken ze om half zeven uit de remises, en zijn daar om half tien weer terug. De ochtendspits is daardoor heel kort. Hetzelfde geldt voor de avondspits.”

Van Lienden zegt dat het LAKS „behoorlijk wat klachten” binnenkrijgt over de op 1 mei begonnen acties. De bonden zouden moeten beseffen, vindt Van Lienden, dat de scholieren belangrijke klanten zijn. „Van de scholieren die momenteel examen doen, zijn er minstens 10.000 afhankelijk van het streekvervoer.” Het LAKS heeft overwogen discobussen in te huren voor gedupeerde Friese scholieren. „Maar die vervoerders vragen het astronomische bedrag van 4.000 euro per dag voor het vervoer van zo’n achthonderd scholieren.”

Reizigersvereniging Rover meldt dat zij sinds het begin van de busstaking bijna honderd klachten heeft binnengekregen. Woordvoerder Rikus Spithorst vertelt dat het ongenoegen onder de passagiers desondanks meevalt. Dat komt, zegt hij, doordat de acties zijn aangekondigd. „Je krijgt reizigers nergens kwaaier mee dan met wilde stakingen. Dan wachten ze voor niks bij een station.”

Rover heeft de werkgevers en werknemers geschreven dat ze zich „ernstige zorgen” maakt over de „onacceptabele gevolgen” voor de passagiers. Vandaag rijden in grote delen van het land alleen bussen in de ochtend- en avondspits. Vanaf zondag dreigt een complete staking. Rover wil, net als staatssecretaris Huizinga (Verkeer), dat een bemiddelaar wordt gezocht. Spithorst: „Het is kwalijk dat de bonden nee zeggen tegen dat idee. De werkgevers willen dat wél.”