Zonder bus is uitslapen er niet bij

Duizenden schoolkinderen zijn al weken de dupe van de voortdurende acties van de buschauffeurs. Ook Rover is het zat. Vanwege de „onacceptabele gevolgen.”

Joyce Razenberg (18) uit Oosterhout gaat met de bus naar haar school, De Rooi Pannen in Tilburg. Gisterochtend begonnen haar lessen om half elf, maar van uitslapen was geen sprake. Immers, ze moest de bus halen van kwart voor acht. Om tien over half negen arriveerde ze op het NS-station van Tilburg, net op tijd voor de stadsbus. „Na negen uur rijdt die stadsbus niet meer, als gevolg van de staking”, zegt Razenberg. „Heel vervelend. ’s Middags moet ik soms anderhalf uur langer op school blijven, omdat pas dán de bus gaat rijden.”

Haar klasgenoot Rachèl van Gennip (18) heeft eveneens last van de staking. Ze moet voor dag en dauw de bus nemen in haar woonplaats Made, ook wanneer haar lessen pas om twaalf uur beginnen. „De fiets pakken is geen alternatief, het is gewoon te ver. Ik baal ontzettend van die acties en hoop dat de chauffeurs snel weer gaan rijden.”

Dat wil ook het LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. „We beginnen de staking zat te worden”, zegt voorzitter Sywert van Lienden. Hij meent dat de bonden zich niet houden aan de afspraken die ze met het LAKS hebben gemaakt. De buschauffeurs zouden in de spitsuren rijden om de scholieren te ontzien die examen moeten doen. „Maar in de praktijk vertrekken ze om half zeven uit de remises, en zijn ze daar om half tien weer terug. De spits is daardoor heel kort, hetzelfde geldt voor de avond. Dat bemoeilijkt het reizen.”

Van Lienden zegt dat het LAKS „behoorlijk wat klachten” binnen krijgt over de acties die op 1 mei begonnen. De bonden zouden moeten beseffen, vindt Van Lienden, dat de scholieren belangrijke klanten zijn. „Van de scholieren die momenteel examen doen, zijn er minstens 10.000 afhankelijk van het streekvervoer.”

De voorzitter van het LAKS zegt dat zijn organisatie heeft overwogen discobussen in te huren voor gedupeerde Friese scholieren. „Maar dat was financieel niet haalbaar. Die vervoerders vragen het astronomische bedrag van 4.000 euro per dag voor het vervoer van zo’n achthonderd scholieren.”

Reizigersvereniging Rover zegt dat zij sinds het begin van de busstaking bijna honderd klachten heeft binnen gekregen. Haar woordvoerder Rikus Spithorst vertelt dat het ongenoegen onder de passagiers meevalt. Dat komt, legt hij uit, doordat de acties goed zijn aangekondigd. „Je krijgt reizigers nergens kwaaier mee dan met wilde stakingen. Dan staan ze voor niks te wachten bij een busstation of ze stranden onderweg.”

Rover schreef gisteren in een brief aan de werkgevers en werknemers in het streekvervoer dat ze zich „ernstige zorgen” maakt over de „onacceptabele gevolgen” voor de passagiers. Vandaag en morgen rijden in grote delen van het land alleen bussen in de ochtend- en avondspits. Vanaf zondag dreigt een complete staking, voor onbepaalde tijd.

Rover doet een oproep de onderhandelingen te hervatten. De reizigersorganisatie sluit zich aan bij de suggestie van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) om daarbij gebruik te maken van een bemiddelaar. Woordvoerder Spithorst: „Het is kwalijk dat de bonden nee zeggen tegen het idee van Huizinga. De werkgevers willen dat wél.”