Cinema Hongkong dijt uit richting China

Scène uit ‘Detective’ van Oxide Pang.

Hong Kong Film Panorama. 30 mei t/m 11 juni. In: Filmmuseum, Amsterdam.

Vorig jaar was het tien jaar geleden dat de Britse kroonkolonie Hongkong werd teruggegeven aan China. Het leidde ook in de cinema tot terugblikken. Een van de meest bijzondere films van het vijfde Hong Kong Filmpanorama is Mr. Cinema van Samson Chiu. Hierin wordt een dertig jaar omspannend verhaal verteld van een filmoperateur wiens politieke stellingname al die jaren ongewijzigd pro-China blijft. Hij blijft geloven in de linkse idealen van Mao, die hij vertaalt in onbaatzuchtig gedrag waarbij hij wel eens te veel zijn gezin wegcijfert. Als zijn broer overlijdt, geeft hij bijvoorbeeld alle spaargeld aan zijn neefje om te studeren. Dat zijn zoon in financiële nood verkeert, ziet hij niet. Zijn idealistische, niet-materialistische kijk op de wereld, die intussen steeds meer in de ban van het geld raakt, leidt tot spanningen in het gezin. Mr. Cinema werd gemaakt door een filmmaatschappij die dezelfde politieke idealen uitdraagt als naïeve, maar sympathieke hoofdpersoon – mooi neergezet door Anthony Wong.

Hongkong dijt flink uit, maar de menselijke maat raakt zoek. En net zoals in Cinema Paradiso gaat er uiteindelijk niemand meer naar de bioscoop. Piraterij van dvd’s wint het van de gedeelde bioscoopervaring. Met de bioscopen ging het na jaren van crisis weer redelijk goed in Hongkong. Net als elders in de wereld leidt de vertoning van 3D-films tot hogere bezoekcijfers. Ook de Chinese film deed het goed in Hongkong, vooral door het enorme succes van (de seksscènes uit) Ang Lee’s Lust, Caution, die in Nederland vrijwel flopte.

Hongkong-films draaien al lang niet meer alleen daar, China is een grote markt en door co-producties te maken met andere Aziatische landen probeert de Hongkongse filmindustrie zich nog verder uit te breiden. Een goed voorbeeld hiervan is The Detective (met Hongkong-ster Aaron Kwok), gemaakt door de Thaise regisseur Oxide Pang en gedraaid in Bangkok. Het is een aangename Aziatische variant op de laconieke hardboiled-detectiveromans van Raymond Chandler, bijzonder stijlvol uitgevoerd.

Een van de beste debuten uit 2007 draait ook in het Filmmuseum, op hun jaarlijkse overzicht met recente films uit Hongkong. Eye in the Sky begint met een uiterst spannende openingsscène van tien minuten. Allerlei mensen worden gevolgd, wier intenties lang onduidelijk blijven. Langzaam begrijpen we dat een aantal van hen een overval op een juwelierszaak voorbereidt. Veel later blijkt dat twee van de mensen die we zagen, werken bij een politie-eenheid, gespecialiseerd in surveillance. Hun eenheid gaat op zoek naar de overvallers. Eye in the Sky geeft niet alleen een inkijkje in een beroep dat je zelden in films ziet, maar vertelt ook een verhaal dat spannend én psychologisch interessant is. Met een hoofdrol voor Tony Leung. Ook in Hongkong werkt het sterrensysteem op volle toeren.