Berlusconi blijft zoeken naar uitweg voor Alitalia

Alitalia kan ieder moment omvallen. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij wordt met staatssteun overeind gehouden, tot er een oplossing gevonden is.

Alitalia heeft in 2007 495 miljoen euro verlies geleden. Dat blijkt uit de jaarcijfers die gisteren zijn goedgekeurd door de raad van bestuur van de noodlijdende vliegmaatschappij. Zonder een snelle financiële injectie door nieuwe partners zal het bedrijf binnen enkele weken failliet zijn.

Het verlies in 2007 viel iets lager uit dan de 626 miljoen euro van 2006, maar de financiële toestand is dramatisch. Op 1 januari had het bedrijf nog 381 miljoen euro in kas. In het eerste kwartaal van 2008 werd opnieuw 215 miljoen verlies geleden. De overgebleven 166 miljoen euro zijn grotendeels verbruikt in april en mei. Het bedrijf zou moeten overgaan tot een herfinanciering om te voorkomen dat het onder curatele wordt gesteld.

In een poging dit te voorkomen heeft de Italiaanse regering besloten om het overbruggingskrediet van 300 miljoen euro dat ze het concern heeft gegeven om te zetten in vermogen. De facto heeft de regering Alitalia hiermee staatsteun gegeven. Een actie die hoogstwaarschijnlijk zal worden veroordeeld door de Europese Commissie. In dat geval komt het voortbestaan van het bedrijf direct in gevaar, maar de regering-Berlusconi hoopt voor dat vonnis er is een oplossing te hebben gevonden voor Alitalia.

Een consulent van Berlusconi, Bruno Ermolli, is al twee maanden bezig Italiaanse bedrijven te interesseren voor Alitalia. Volgens de krant La Stampa zou hij dertig „moedig ondernemers” hebben gevonden die samen 1 à 1,5 miljard euro willen investeren in de noodlijdende luchtvaartmaatschappij.

Vandaag vergadert de bank Intesa-Sao Paolo over de kwestie. De bank zou een van de belangrijkste partners moeten worden. Ook de Italiaanse prijsvechter Air One zou deelnemen aan het pact. Volgens de krant Corriere della Sera is er verder een groep van ondernemers die een bedrag tussen de 50 en 300 miljoen wil investeren. Een tweede groep overweegt tussen de 10 en 50 miljoen uit te geven en een grotere derde groep zou voor 10 miljoen euro willen intekenen.

Vooralsnog gaat het om intenties. De potentiële aandeelhouders wachten op een reactie van de regering. Ze willen de boeken van Alitalia inzien, om te beoordelen of een reddingsoperatie nog zin heeft.

Het door Ermolli opgestelde nieuwe, zo goed al voltooide industriële plan zou tegemoetkomen aan een aantal grote bezwaren die de vakbonden hadden tegen het overnamebod van Air France-KLM. Zo zou de Milanese luchthaven Malpensa weer meer intercontinentale vluchten krijgen. Ook zou het verliesgevende vrachtvervoer dat door de Frans-Nederlandse combinatie zo goed als geschrapt werd, weer worden gerevitaliseerd. Maar ook in het nieuwe plan zullen veel ontslagen vallen.

Mocht de reddingsoperatie slagen, wat twijfelachtig is, dan is de grote vraag wie de internationale partner van Alitalia wordt. Op dit moment is er geen openlijke interesse, terwijl duidelijk is dat het bedrijf niet zonder internationale bondgenootschappen kan. Genoemd wordt regelmatig de Duitse maatschappij Lufthansa. Maar de Duitsers zullen daarover pas een besluit nemen als ze vertrouwen hebben in het Italiaanse verbond.