Verbond: adviseur laat bonussen prevaleren

Financieel adviseurs en tussenpersonen laten nog steeds omzetbonussen prevaleren boven kwalitatief goede producten. Daardoor krijgen consumenten producten aangeboden die niet op hun financiële situatie zijn toegesneden.

Dat zegt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Het is voor het eerst dat het verbond expliciet erkent dat tussenpersonen zich laten leiden door de hoogte van de bonus en niet door het belang van de klant.

Verzekeraars zijn gestopt met het verschaffen van bonussen, maar adviseurs krijgen ze nu van assurantie- of adviesbureaus die grootschalig polissen inkopen bij verzekeraars. Zo halen zij per verkochte verzekeringspolis nog steeds duizenden euro’s aan omzetbonus binnen. Afgelopen weekend beschreef de Volkskrant deze praktijken bij adviesbureau Afab. Een betrokkene meldt nu dat Afab in het vakblad van assurantietussenpersonen openlijk meldde een omweg te hebben ontdekt om alsnog bonussen op te strijken.

Het Verbond wil af van deze praktijken. De verzekeraars roepen minister Bos (Financiën, PvdA) dan ook op de bonusstructuur aan tussenpersonen helemaal te verbieden. Bos wil de bonussen transparant maken, maar niet verbieden. De Tweede Kamer zei vorige week al dat Bos’ voorstel niet ver genoeg gaat. De Kamer wil een totaal verbod op bonussen en pleit voor een „tot op de euro” vastgestelde provisie voor de adviseur.

Het Verbond van Verzekeraars wil dat klanten die financieel advies willen inwinnen over bepaalde producten, daarvoor rechtstreeks een rekening van die adviseur krijgen. Dus niet meer gekoppeld aan het product dat de klant wil kopen.

De verzekeraars liggen zelf onder vuur wegens de woekerpolissen (beleggingsverzekeringen). Daar berekenden de verzekeraars vaak enorme kosten zonder dat de klant dat wist. In de afgelopen jaren zijn in totaal ruim 6 miljoen woekerpolissen verkocht.