Deutsche Telekom bespioneerde journalisten

Je bent een telefoonbedrijf en je wilt weten wie toch informatie lekt naar journalisten. Wat doe je? Dan ga je na wie er telefonisch contact heeft gehad met de media.

Precies dat lijken medewerkers van Deutsche Telekom gedaan te hebben. In de jaren 2005 en 2006 zou het telefoonverkeer van managers, commissarissen en journalisten zijn gemonitord om te zien of er contact was. Toen was het Duitse concern bezig met een gevoelige reorganisatie waarbij banen verloren gingen, salarissen werden gekort en de kosten fors omlaag werden gebracht.

Het bespioneren – nagaan wie met wie belt, niet afluisteren – van het telefoonverkeer werd deze week bekend via de website van het Duitse weekblad Der Spiegel. Deutsche Telekom heeft inmiddels aangekondigd een onderzoek in te stellen dat zal worden uitgevoerd door een advocatenkantoor uit Keulen. „Ik ben diep geschokt door deze aantijgingen”, zei topman René Obermann in een verklaring. Het bedrijf heeft de Duitse justitie gevraagd om te onderzoeken of er strafbare feiten zijn gepleegd. De Duitse overheid, die een belang heeft van 32 procent in het bedrijf, wil dat het bespioneren van het telefoonverkeer diepgaand wordt onderzocht, omdat er sprake is van een vertrouwensbreuk tussen bedrijf en consument.

De zaak heeft de discussie over privacy in Duitsland doen oplaaien. Overal in Europa is dit momenteel een punt dat hoog op de agenda staat, zeker na een aantal schandalen. Zo werden belastinggegevens van 38 miljoen Italianen onlangs op internet gezet door de Italiaanse fiscus. In Groot-Brittannië verloor de belastingdienst twee disks met de gegevens van 25 miljoen burgers.

Het is overigens niet voor het eerst dat een bedrijf dit soort methodes hanteert. In 2006 bleek dat Hewlett-Packard, de Amerikaanse fabrikant van computers en printers, privédetectives het telefoonverkeer van journalisten, bestuurders en werknemers liet onderzoeken om te achterhalen wie er informatie lekte naar de media.