Bezoeker moet snel weer weg zijn

Google blokkeert en helpt bedrijven die proberen te stijgen op de machtige Google-ranglijst. „Bouw je site voor mensen, niet voor zoekmachines.”

Google moet niks hebben van bedrijven die met behulp van trucs erin slagen bij zoekopdrachten op de website bovenin de lijst met resultaten te eindigen.

Volgens Google wordt met deze zogeheten ‘zoekmachine-optimalisatie’ de speciale Google-classificatie van websites gemanipuleerd. Google hanteert een eigen – geheime – techniek om websites te indexeren en te rangschikken.

In 2005 werden de websites van tientallen Nederlandse bedrijven door de zoekmachine in de ban gedaan. Ze kwamen tijdelijk niet voor in de resultatenlijst wanneer de naam van het bedrijf werd ingetoetst. Google blokkeerde ze omdat ze, in samenwerking met daarin gespecialiseerde bedrijven, gebruikmaakten van een kunstgreep om zoekrobots te misleiden.

Tegenwoordig helpt Google zelf bedrijven om hun score te verbeteren. Er is een speciale site voor opgezet, google.com/webmasters, en Matthew Trewhella (33) reist door Europa om de nieuwe aanpak te promoten. Staat deze toenadering haaks op het eerdere beleid van de zoekmachine? Trewhella zegt van niet. „We willen alleen niet dat bedrijven hun plek bovenaan de zoekmachine kunnen kopen.”

Wat niet via Google te vinden is bestaat niet, wordt vaak gezegd, maar wat niet bovenaan in Google te vinden is bestaat nauwelijks. Volgens statistieken van het Nijmeegse mediabureau Checkit is Google voor 94 procent van de Nederlandse webgebruikers de favoriete zoekmachine. Ook concludeert het bureau, dat zelf in 2005 met Google in conflict kwam over manipulatiepraktijken, dat bedrijven met een groter mediabudget niet beter vindbaar zijn.

De taak van Trewhella is om vooral kleine bedrijven te bereiken, die geen grote marketingbudgetten hebben. Trewhella: „Je kunt goede resultaten behalen zonder een cent uit te geven.”

Behalve tips om te stijgen in de hiërarchie van de zoekmachine, benoemt Trewhella ook een aantal belangrijke valkuilen. Een van de meest gemaakte fouten, zegt hij, is dat bedrijven hun site opbouwen op een manier waarvan ze denken dat een zoekmachine ze beter vindt, in plaats van een wijze die prettig en logisch is voor gebruikers. „Bouw je site voor mensen, niet voor zoekmachines.” Dat kan bijvoorbeeld door eenvoudige en leesbare webadressen te gebruiken en door duidelijke trefwoorden te hanteren. Als internetters een reis willen boeken zullen ze niet alleen zoeken op het woord ‘vakantie’ maar ook op ‘goedkope vluchten’, of juist ‘luxe reizen’.

Flitsende technieken zoals Flashanimaties herkennen Googles zoekrobots niet. „Een webbouwer zal misschien adviseren om de homepage in Flash te bouwen, maar wij raken erin verstrikt”, legt Trewhella uit.

Een zoekmachine is niet louter een zaak van technologie die door computers en zoekrobots wordt uitgevoerd, benadrukt Trewhella. Zijn collega’s zijn verantwoordelijk voor het denkwerk en de aansturing. Ondanks die aansturing kunnen de robots geen formulieren invullen en wordt indexatie nodeloos vertraagd door omleidingen op websites. „Er straalt arrogantie uit het feit dat wij de beslissingen nemen over de vindbaarheid. Daarom willen we dat mensen begrijpen wat er mis is met hun site”, verklaart hij.

De meeste zoekmachines beoordelen resultaten op trefwoorden, maar Google selecteert informatie in drie stappen: door websites systematisch te doorzoeken (crawlen), op waarde te schatten en te rangschikken. Het aantal links vanaf andere pagina’s is het belangrijkste ingrediënt van het verder zorgvuldig geheim gehouden recept van de wijze waarop Google websites weegt.

Maar de orde van de ranglijst is verre van statisch. „Het eerste resultaat moet het beste zijn. Wat we willen is dat gebruikers zo snel mogelijk weer weg zijn. We kunnen zien hoe lang het duurt voordat iemand de informatie vindt die hij nodig heeft. Als iemand terugkeert naar onze site heeft hij dus niet gevonden wat hij zoekt. Dan moeten we ons afvragen of het eerste resultaat wel bovenaan hoort.”