Hamilton beste in nat Monaco, Raikkonen blundert

Door een domme fout schakelde wereldkampioen Kimi Raikkonen in Monaco een outsider uit. In de regen reed Lewis Hamilton naar zijn tweede zege van het Formule 1-seizoen.

De historierijke Grand Prix van Monaco winnen vanuit het middenveld is nog moeilijker dan een financiële klapper maken in het beroemde Casino. Passeren is in de straten van het prinsdom aan de Middellandse Zee een vrijwel onmogelijke opgave. Een goede startplaats is cruciaal. Dus met Felipe Massa en Kimi Raikkonen op de eerste startrij rekende Ferrari zich al rijk. Door de concurrenten van McLaren-Mercedes daarachter op de derde (Lewis Hamilton) en vierde positie (Heikki Kovalainen), dreigde het een voorspelbare race te worden. Als iets fout ging met de Ferrari’s, zouden de McLarens toeslaan.

Maar dankzij de regen was gisteren geen sprake van een saaie optocht, maar een race met spanning en chaos. Hamilton, de ontdekking van 2007 die hier een jaar geleden verrassend tweede werd, begon voortvarend. Hij verwees wereldkampioen Raikkonen naar de derde plaats bij het ingaan van de beruchte eerste bocht, Sainte Dévote. Zijn kansen leken te keren toen hij na vijf ronden tegen de vangrails knalde waardoor een wiel moest worden vervangen. De schade bleef beperkt. McLaren kwam strategisch bij de pitstops steeds beter weg dan rivaal Ferrari. Bij de Italianen ging het al snel mis want het team verzuimde voor de start tijdig de banden om te leggen bij Raikonens auto. Omdat dit drie minuten voor de start nog niet was gebeurd, volgde een ‘drivethrough-penalty’, een verplichte passage door de pitstraat.

Veel coureurs raakten de vangrails. Daardoor had Fernando Alonso met zijn Renault een nieuw achterwiel nodig. David Coulthard was nauwelijks met zijn Red Bull tot stilstand gekomen tegen de vangrails bij het Casino of hij werd geramd door de Toro Rosso van Sébastien Bourdais. Ook koploper Massa spinde met zijn Ferrari waardoor de Pool Robert Kubica (BMW) de leiding nam. Na de tweede reeks pitstops nam Hamilton voorgoed het heft in handen. Achter hem gebeurde van alles. Timo Glock (Toyota) spinde. Nelsinho Piquet (Renault) ging in de fout en Kovalainen ramde Jenson Button (Honda); een greep uit de gebruikelijke incidenten in een onvoorspelbaar straatgevecht. Ernstiger was de wijze waarop Nico Rosberg zichzelf uitschakelde. In de trainingen reed hij met de Williams regelmatig vooraan zodat fans hoopten op het wonder dat hij hier, 25 jaar na de zege van zijn vader, zijn eerste triomf kon vieren. In plaats daarvan moest hij in het ziekenhuis nader worden onderzocht.

Wederom werd achter de safety car het veld bij elkaar gevoegd. Dat was de aanzet tot een droevig slot voor Force India, het vroegere Spyker. Giancarlo Fisichella viel uit in zijn 200ste Grand Prix (versnellingsbak), maar teamgenoot Adrian Sutil reed de race van zijn leven. Door alle incidenten klom hij vanaf de voorlaatste startrij op naar de vierde plaats. Daarbij hielp het plan slechts eenmaal te tanken. „We leken ruim in de punten te eindigen”, zei Michiel Mol, naast Vijay Mallya samen met zijn vader voor de andere helft eigenaar van het Indiase team. „Ik kreeg nog nooit zoveel sms-berichten tijdens een race.” Het liep anders. Nadat de safety car weer de pitstraat was ingereden, had Sutil de Ferrari van Raikkonen pal achter zich. Force India-ontwerper Mike Gascoyne: „Daarvoor had Adrian een ruime voorsprong. Kimi kon er nooit voorbij.” De Fin verslikte zich bij het uitkomen van de tunnel. Zijn Ferrari ging schuiven en ramde de auto van de Duitser. Sutil viel uit, Raikkonen zou negende worden en verspeelde de leiding in de strijd om de wereldtitel. Mol: „Dit had ik van de Iceman niet verwacht. Natuurlijk deed hij het niet expres, maar het is een ongelooflijke teleurstelling. Ook als Adrian vijfde was geworden, was ik dolgelukkig geweest. Vreugde en verdriet liggen dicht bij elkaar in de sport.” Pechvogel Sutil was ontroostbaar, de nieuwe leider in de WK-stand Hamilton uitzinnig van vreugde.

Bekijk de uitslag en de WK-stand voor coureurs en constructeurs op F1.com