Een masterclass voor operazangers

„Zingen heb ik in één dag geleerd. Met mijn nichtje ging ik op straat zingen in Amsterdam, om vakantiegeld te verdienen. Maar als je dan geen adem haalt en niet heel veel volume hebt, dan heb je niets. Na een dag op straat zingen had ik keelpijn. Dus ik dacht: ‘Dat moet anders, ik moet meer ademhalen.’ Zo heb ik het geleerd. Ik heb nooit een opleiding gevolgd, maar nog wel een paar maanden klassieke zangles gehad. Daar kreeg ik ook alleen maar keelpijn van. Ik denk dat ik een ijzersterke stem heb. En wat hielp, is dat ik altijd dacht dat ik niet kon zingen, zodat ik geen enkele moeite deed om mooi te zingen. Ik heb het al doende geleerd, en hoe langer je zingt hoe beter je het kan.”

Tijdens de Rotterdamse Operadagen brengt Brigitte Kaandorp samen met de vocale studenten van het Rotterdams Conservatorium een bonte opera-avond in het Oude Luxor in Rotterdam. Al eerder presenteerde de cabaretière bij Codarts de Prix du Port, volgens Kaandorp ‘een door de havenbaronnen gesponsord concours voor iedere discipline’ van de Rotterdamse hogeschool voor de kunsten. Toen Georges Wiegel, voormalig directeur van het conservatorium, Kaandorps Walküre-act zag, werd het idee voor een ‘operamasterclass’ geboren.

„Ik heb in mijn hele leven maar één keer een opera gezien: Die Walküre van Wagner. Dat vond ik eerlijk gezegd nogal tegenvallen. Dat gedweep, geen humor en zo statisch. Daar heb ik een huzarenstukje op gemaakt. Dan speel ik acht zussen tegelijk, met allemaal een andere helm op. Ze rennen zich rot en galopperen op paarden, omdat ze gevallen krijgers naar het Walhalla moeten brengen. Ze roddelen over de ridders en zingen luidkeels Hojotoho.

„Eigenlijk was het een hilarische persiflage op een lerares Duits, die op het lustrum van haar school muzikaal wil scoren. Tijdens de Prix du Port heb ik die act nog eens uit de kast getrokken. Maar toen ik werd benaderd voor een operamasterclass wist ik me geen raad.

„Tot ik bij Codarts getuige was van zo’n brave Rossini-leerlingenavond, die eindigde in de kroeg. Daar begonnen al die zangstudenten zich ineens echt uit te leven in De parelvissers en het Slavenkoor, Casta Diva en O Sole Mio. Eentje kon zelfs de Koningin van de Nacht zingen. En pas bij al die operahits begonnen hun oogjes te glinsteren. ‘Aha’, dacht ik: ‘Jullie zijn natuurlijk ook maar gewoon in de badkamer begonnen.’

„Toen kreeg ik het idee voor een avond met operaknallers en dat is dan meteen ook de ‘masterclass’. Samen met de zangleerlingen van alle jaargangen heb ik een vrolijke avond in elkaar gezet, waarbij ikzelf Tineke de Boer du maison speel, operakenster bij uitstek, die uit de erfenis van haar opera hatende man een bonte avond sponsort en zich op hysterische wijze overal tegenaan bemoeit. Aria’s, koren, het Bloemenduet, van alles passeert de revue. En het publiek moet niet schrikken als drie in zwembroek geklede Parelvissers daadwerkelijk parels uit de zaal gaan opdiepen.”

Kolder Kaandorp en Kwaliteit Codarts: 26/5 20 u. Oude Luxor Rotterdam. www.operarotterdam.nl