Investeerders wekken Fabergé-ei tot leven

Ruim negentig jaar nadat het laatste ei uit het atelier van de Russische edelsmid Carl Fabergé werd gedragen, komt het gelijknamige merk weer tot leven.

Een groep investeerders onder leiding van de Zuid-Afriaan Brian Gilbertson, verwierf vorig jaar al de rechten op de merknaam Fabergé en maakte gisteren bekend te gaan beginnen met de productie van de siereieren. „In de loop van volgend jaar zullen we de eerste nieuwe collectie sinds 1917 presenteren”, zei diens zoon Sean Gilbertson gisteren tegen persbureau Reuters. „Met de zegen van de familie Fabergé.”

In 1917, het jaar van de Russische Revolutie, ging het befaamde juweliershuis ten onder. Carl Fabergé (1846-1920) werkte in opdracht van de tsarenfamilie. Er zijn in totaal maar iets van vijftig exemplaren vervaardigd. Dat maakt de nog bestaande eieren tot kostbare verzamelobjecten. Vorig jaar werd een ei uit 1902 voor 12,5 miljoen euro geveild bij Christie’s.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam de merknaam in handen van een Amerikaans bedrijf, dat het inzette als parfummerk. Fabergé Inc. kwam in 1989 voor ruim 1,5 miljard dollar in handen van Unilever.

Voor een onbekend bedrag nam het investeringsfonds van Gilbertson begin vorig jaar het merk over. Als oud-topman van mijnbouwconcern BHP Billiton heeft hij kennis van diamantverwerking. Gilbertson zegt het klassieke ei in nauw overleg met twee erfgenamen – Tatiana en Sarah Fabergé – weer in oude luister op de markt te gaan zetten.