Gergjev begint aan driedaags afscheid

Klassiek Rotterdams Philh. Orkest, Zweeds Omroepkoor, Solveig Kringelborn (sopraan), Mariusz Kwiecien (bariton). Gehoord: 23/5 De Doelen, Rotterdam. Herh.: 24 en 25/5, aldaar.

Voor de allerlaatste concerten van Valery Gergjev als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zit de Grote Zaal van De Doelen dit weekeinde drie keer net niet vol. Na dertien chefsjaren lijkt zo op het oog Gergjevs houdbaarheidstermijn verstreken.

Maar waarschijnlijker is Ein deutsches Requiem van Brahms te weinig aansprekend voor een groot publiek. En Gergjev vertrekt weliswaar als chef, maar is in september alweer terug voor zijn Gergjev Festival.

Voor Gergjev is Ein deutsches Requiem de bekroning van een laatste seizoen met vrijwel uitsluitend Brahms. Gergjev zocht naar een andere Brahms en bezag de componist vanuit het oosten, veel dramatischer dan in het westen gebruikelijk is. Gergjevs Brahms was hoorbaar niet alleen een tijdgenoot, maar ook bijna een lotgenoot van de doodsdriftige Tsjaikovski.

Ein deutsches Requiem is zo bezien een troostende epiloog over het verwisselen van het tijdelijke met het eeuwige en het overwinnen van de dood. Maar ook is het een vooruitblik op Gergjevs komende festival ‘Hemel en Aarde’.

Behoedzaam, zeer subtiel en met een milde gloed begon Gergjev gisteravond aan het opstijgen vanuit duistere diepten naar zalige hoogten, onderweg met heftige uitbarstingen in Denn es wird die Posaune schallen, Brahms’ Dies Irae.

De uitvoering was intens en perfect beheerst, met een gedreven orkest, een prachtig Zweedse koor en uitstekende solisten. Gekleed in een zwarte rok met een goud flonkerend bovenstuk werd het geheel gesymboliseerd door de onaards licht en stralend zingende sopraan Solveig Kringelborn.

Op Ned. 2 vertoont de NPS morgen om 17.10 uur een documentaire over Gergjev.