Flitsende achtbaan

Ook de wat minder ingevoerde gamer ziet dat computerspellen er op het almaar uitdijende beeldscherm steeds prachtiger uit gaan zien. Ook de wat minder ingevoerde gamer kan zich wel voorstellen dat het intens genieten is om een racewagen met tweehonderd kilometer per uur over het asfalt te jagen of in je eentje een oorlog uit te vechten in een langzaam om je heen ontploffende stad vol heerlijke effecten. De reden dat de wat minder ingevoerde gamer zich toch niet in het speluniversum stort, is de vaak onnavolgbare controllerlogica. „Dus als ik wil schieten en dan bukken, moet ik de ‘X’ ingedrukt houden, dan snel op L2 drukken en met de analoge stick rechts mikken terwijl ik met de andere stick zorg dat de camera gericht is op het doelwit…”

De Nintendo Wii verovert razendsnel de huiskamers met een gebruiksvriendelijke controller die door een simpele beweging actie op het scherm tovert. Maar ook voor andere consoles zijn er oplossingen, zoals een racestuur of een lichtpistool.

In de serie Time Crisis kun je simpelweg met een lichtpistool op het scherm schieten, eerst in de speelhal en daarna in je eigen huiskamer. Samen met het vierde deel van dit spel koop je een feloranje (!) plastic pistool en twee infraroodblokjes die je bovenop het beeldscherm bevestigt. Zelfs de helemaal niet ingevoerde gamer is in een mum van tijd woest om zich heen aan het schieten, terwijl aan alle kanten vijanden en biologische insecten opduiken.

Je hoeft de personages niet zelf voort te bewegen dus of ze nou aan het rennen zijn of in een helikopter zitten, je bent alleen op het schieten zelf aan het letten. Met een wapen in je hand moeten mikken, is een veel intensere sensatie dan het indrukken van allerlei knoppencombinaties.

Het verhaal en de karakters zijn bespottelijk maar dat is niet belangrijk: de arcadevariant van Time Crisis is een flitsende achtbaan waar je jezelf al schietend doorheen werkt terwijl de adrenaline uit je oren spuit. In de speelhal moet je er steeds een muntstuk bij werpen om het einde te halen maar in de rust van je huiskamer hol je door het verhaal heen. Daarom hebben de makers ook een traditioneel schietspel toegevoegd. Dan blijkt ineens dat ze al die knopjes van de controller ook aan het pistool hebben toegevoegd en moet je ineens wel zelf lopen, je camera besturen en tegelijk nog steeds je pistool op het scherm richten en wordt het spel zelfs complexer dan een standaardgame. Dit onderdeel van het spel legt het grafisch, inhoudelijk en qua besturing volledig af tegen andere moderne schietspellen.

Saul van Stapele

Time Crisis 4 (Namco)