De Oranje geeuw in z’n hempie

Nederland wordt Europees kampioen voetbal!

Deze boude bewering komt niet van bondscoach van Basten, noch van de duizenden zelf benoemde bondscoaches die deze weken warm draaien voor het Europees kampioenschap voetbal, dat op 6 juni van start gaat.

Nee, de uitspraak is afkomstig van het Economisch Bureau van ABN Amro. De knappe bankiers hebben deze week ‘berekend’ dat Nederland tijdens het EK „goede kans maakt” om in de top 3 te eindigen „en zelfs Europees kampioen te worden”.

Berekend inderdaad. De economen van voorheen de grootste bank van Nederland hebben aan de hand van een aantal door henzelf bepaalde parameters (een bizarre cocktail van de omvang van het bbp en de penetratie van nationale spelers in sterke buitenlandse competities) de deelnemers van het EK langs de meetlat gelegd en wat bleek: ‘We’ worden kampioen.

Soccernomics, noemen de economen van ABN dat al jaren.

ABN’s concurrent ING moet met enige jaloezie naar de collega’s hebben gekeken. Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ organiseerde ING deze week een bijeenkomst met oud-voetballer Danny Blind en een inderhaast in elkaar geknutseld voetbalveldje. Centrale boodschap van dit project onder de al even hilarische titel EK-nomie: Nederlanders zijn bereid om 30 euro te betalen voor de EK-titel van Oranje. En oh ja, ze willen ook wel een week op water en brood.

Grote vraag: waarom laten gezaghebbende instituten als ING en ABN hun duurbetaalde economen met dit soort onzin-onderzoekjes de pers zoeken?

Een ding is duidelijk. De economische bureaus van banken zijn al lang niet meer wat ze geweest zijn. In vroeger jaren zaten er de slimste jongetjes van de klas. Zij zetten het beleid uit voor de bank en adviseerden hun miljoenen beleggende mannen in de dealingroom en de bestuurders.

Inmiddels luisteren de echte tophandelaren gewoon naar hun briljante collega in Londen en laat de Raad van Bestuur zich adviseren door externe adviseurs.

De economische bureaus hebben een alternatieve route gekozen. De onderzoekjes worden niet meer gezien als harde economische data, cruciaal voor de koers van de bank. Nee het zijn marketingtools geworden.

Met name bij ING ligt de pr-status van het economisch bureau er wel erg dik bovenop. De bank is de lopende fusie met de Postbank momenteel aan het promoten door de bekende blauwe Postbank-leeuw langzaam te laten veranderen in een oranje ING-leeuw. ‘Een stukje EK-beleving’ kan flink bijdragen aan de bekendheid van het oranje beest.

Slaapverwekkend? Ach, als we maar kampioen worden.

Egbert Kalse