Tienduizenden bijen werken aan opening festival

Vier imkers openden gisteren het Festival aan de Werf in Utrecht: „De honing uit de Leidsche Rijn is laf, nee: neutraal.”

Vier imkers stoppen bijenhoning in champagne-emmers gisteren op de opening van het Festival aan de Werf in Utrecht. Foto Rien Zilvold Utrecht festival aan de werf foto rien zilvold Zilvold, Rien

Met een waardetransportwagen rijden ze de Mariaplaats in Utrecht op: vier imkers in zilveren pakken. Elk met een doos honingraten uit de wijken Leidsche Rijn, Kanaleneiland, Wittevrouwen en Zuilen. Franse kunstenaar Olivier Darné had de ongelovige maar enthousiast meewerkende Utrechtse imkers gezegd dat stadhoning beter smaakte dan plattelandshoning. Ook zou er een smaakonderscheid zijn tussen de verschillende wijken. In april had Darné verschillende bijenkasten met tienduizenden bijen verspreid over Utrecht. De oogst uit de kasten kan geproefd worden in de performance De Zoete Inval , waarbij de honing in champagne-emmers wordt gestopt.

De honingproeverij gisteravond was de ludieke opening van het Festival aan de Werf, dat ervaringstheater of zintuiglijk theater hoog in het vaandel heeft staan. Burgemeester Aleid Wolfsen verklaarde zich in zijn toespraak een honingliefhebber. De ‘betonhoning’ uit Zuilen werd door de meeste mensen het lekkerst gevonden. Imker Lisette van Ingen omschreef de honing uit de Leidsche Rijn als: „Laf, nee, laat ik zeggen neutraal.”

De actie met de verschillende smaken honing is niet alleen als ludiek op te vatten, maar ook als een lofzang op de verscheidenheid van de wijken en van de bevolking van Utrecht. In de wijken met de meeste variatie aan bloemen, zo blijkt, wordt de lekkerste honing gemaakt. ‘Multifloraal Zuilen’ brengt honing voort met een echte caramelsmaak. ‘De Zoete Inval’ is tevens de naam van het gelegenheidrestaurant op het Neude waar gedurende het festival honinggerechten worden geserveerd.

Op weg naar de schouwburg, langs pleinen vol belevenisinstallaties, muziek en eetgelegenheden, zweeft een man metershoog met één arm tegen een muur. Toevallige passanten laten hun monden openvallen, iedereen maakt foto’s en belt naar vrienden om deze illusionistische act zelf te komen aanschouwen. Er is reuring in Utrecht.

Na de openingsperformance volgt in de schouwburg de voorstelling I/II/III/IIII van de Belgische beeldend kunstenaar en theatermaker Kris Verdonck, die deze week ook is geselecteerd voor de Vlaamse Theaterfestival. Verdonck maakte een minimalistische, stille voorstelling waarin danseressen hangend aan een bewegende kraan over het toneel zweven. Het begint met eentje, uiteindelijk hangen er vier. De bewegingen zijn relatief simpel, worden steeds herhaald in een traag tempo waardoor als vanzelf een meditatieve sfeer ontstaat; zeker ook door het licht en de herhaling van paar een tonen van Bachs Goldberg Variaties. Je gaat er of helemaal in mee, of je denkt „Geef mij maar een biertje”, zoals een toeschouwer zei bij het ‘inhangen’ van een volgende danseres.

Festival aan de Werf Utrecht t/m 31 mei. Festivalcentrum op het Neude. Inl 030-2315355 of www.festivalaandewerf.nl.