Film Clint Eastwood te vrouwvriendelijk

Clint Eastwood is op het Filmfestival van Cannes voor zijn nieuwe film ‘The Changeling’, maar ook nog een keer voor ‘Dirty Harry’.

„Do you feel lucky, punk? Well, do you?” Twee films van Clint Eastwood zijn dit jaar op het filmfestival van Cannes te zien. De eerste is het splinternieuwe The Changeling, die ook door het leven gaat als The Exchange. De film is zo nieuw dat de studio nog steeds niet helemaal zeker weet welke titel het definitief zal worden. Ook de klassieker Dirty Harry (1971) was gisteravond in een vertoning op het strand van Cannes te zien, ter ere van het tachtigjarige bestaan van de Hollywoodstudio Warner Brothers.

De bijna 78-jarige Eastwood leidde de film zelf in, hoewel hij niet graag naar zijn oude films kijkt, zo vertelde hij eerder die dag op een persconferentie. „Ik kijk dan naar mezelf terwijl ik steeds ouder word. Dat doe ik niet graag. Voor mij is de beste tijd hier en nu. Ik ben nu meer vastgepind op één bepaald filmgenre, zoals in het verleden soms het geval was.’’

Ook Dirty Harry, waarin Eastwood een gewelddadige politieman speelt, heeft hij lang niet gezien. „Een paar jaar geleden heeft mijn vrouw de film in huis gehaald. Zij werkt als journaliste en haar collega’s zeiden steeds: ‘Hoe kun je nu met Clint Eastwood samen zijn en die film nooit hebben gezien. Dan snap je niet waar het over gaat.’ Ze heeft de film bekeken, ze vond hem goed en we zijn nog steeds bij elkaar.”

The Changeling (het wisselkind), die Eastwood regisseerde, vertelt het waar gebeurde verhaal van een moeder (Angelina Jolie) in Los Angeles in de jaren twintig. Haar spoorloos verdwenen kind wordt na maanden teruggevonden door de politie, maar het blijkt het verkeerde kind te zijn. De film is een goede, maar geen grandioze Clint Eastwoodfilm, en pas zijn tweede met een vrouw in de hoofdrol, na Million Dollar Baby met Hillary Swank. Jolie legt teveel melodrama in haar rol en de vrouwvriendelijke emancipatie-boodschap ligt er dik bovenop. Daar staat het geruststellende gevoel tegenover in handen te zijn van een meester-regisseur die alle aspecten van zijn vak tot in de finesses beheerst.

Ter ere van het jubileum van Warner maakte filmhistoricus Richard Schickel een documentaire, die Eastwood heeft ingesproken. Zij delen een passie voor de acteur James Cagney. Eastwood: „Wat ik zo bewonder aan Cagney is dat hij alles durfde, ook films waar het publiek geen grote belangstelling voor had.” Eastwood was verliefd op Rita Hayworth: „Alle jongens hadden vroeger een actrice waar ze gek op waren. Ik vraag me af of dat nog steeds zo is. Actrices zijn nu voortdurend in de publiciteit, waarbij ook hun mindere kanten worden uitgelicht. Daardoor gaat veel van de mystiek verloren.”