Klein, menselijk en regionaal leed

Brabant10, de grootste regionale commerciële omroep van Nederland, is nu een maand in de lucht.

Tv met minimaal budget over zielige asielhondjes.

Een initiatief tegen hondenpoep, een gekantelde vrachtwagen en een dodelijk ongeluk. In de felverlichte wit-groene studio in Helmond leest presentatrice Suzanne de Kroon de belangrijkste onderwerpen van het Regio Nieuws van Brabant10 voor. Sinds een maand zendt Brabant10 in de hele provincie Brabant uit. De zender is ontstaan uit een fusie van drie Brabantse omroepen en nu de grootste regionale commerciële zender van Nederland.

„Een tijdje geleden werd hier in de buurt een kat opgehangen”, zegt eindredacteur Arie Muller van het Regio Nieuws. „Andere omroepen lachen er misschien om, maar voor ons is het groot nieuws. Wij richten ons op het kleine menselijke leed: een soort ‘Hart van Nederlandeffect’.”

En Muller ziet meer verschillen met de publieke regionale zender Omroep Brabant. „Hun nieuwslezer presenteert in een pak, wij trekken onze presentatrice een leuk truitje aan.”

Twaalf jaar geleden werd de Mediawet verruimd en begon het Friese GPTV als een van de eerste commerciële regionale omroepen met het continu uitzenden van bewegende beelden. De negen regionale commerciële zenders van vandaag maken, net als de regionale publieke zenders, ieder zo’n een à twee uur programma’s per dag. De rest van de tijd zijn herhalingen te zien.

Net als de publieke regionale zenders moeten de commerciëlen zich houden aan de regels van het Commissariaat voor de Media. Ze moeten een bepaald percentage van hun programmering invullen met Nederlandse of Europese producties, maar zijn vrijer in het gebruik van sponsoring en reclameboodschappen.

Ook hoeft de programmering niet per se representatief te zijn voor de regio. In de praktijk zenden de omroepen wel vooral nieuws, sport en praatprogramma’s met een regionale focus: klein nieuws uit de regio, een zakenprogramma met streekbedrijven en aandacht voor zielige hondjes in de plaatselijke asiels.

„Het gaat goed met de regionale commerciële zenders”, zegt Mario Huntink van TV Nederland, de branchevereniging waarbij acht van de negen zenders zijn aangesloten. „In een paar jaar tijd zijn er een flink aantal zenders bijgekomen en er zijn plannen voor vier nieuw op te richten commerciële omroepen in Oost-Nederland.”

Marc Visch, omroepsecretaris van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) is gereserveerd: „Ambitieuze plannen voor nieuwe regionale commerciële zenders zijn er altijd”, zegt hij. „Vaak krijgen ze hun budget niet rond. Afgezien van enkele zenders die zijn gefuseerd, zoals Brabant10, zien we de laatste jaren wél dat de markt voor deze zenders stabiel blijft.”

Door het relatief lage budget kan Brabant10 minder doen dan Omroep Brabant. Muller: „Die kunnen een megadeal sluiten met Guus Meeuwis of de beslissende goal van PSV uitzenden. Wij sturen dan maar verslaggevers het publiek in, om de sfeer te beschrijven”, zegt hij.

Huntink beaamt dit. „Terwijl de publieke zender Omroep Gelderland 16 miljoen euro subsidie krijgt, moet het commerciële Graafschap TV uit Gelderland werken met een tiende van dat budget. Zulke verschillen gelden voor de meeste commerciële regionale omroepen, en ook voor Brabant10.”

In tegenstelling tot landelijke commerciële omroepen zijn op de regionale commerciële omroepen geen spelletjesshows terug te vinden. Ook drama is slechts sporadisch geprogrammeerd. „Daar is geen geld voor”, zegt Muller. „De ‘regiosoap’ zie je hier niet terug. We zouden heel graag iets als: Van jonge leu en oale groond met Herman Finkers willen maken, maar dat kost zoveel geld.”

Volgens Muller lukt het, ondanks het geldgebrek, wel steeds beter om dicht bij de Brabanders te komen. „Pas geleden werd ik midden in de nacht opgebeld door een kijker, omdat er een storing was. Die weet me dan te vinden. Het is ook wel eens gebeurd dat iemand een lijk vond en mij opbelde voordat hij 112 draaide.”

Hij lacht. „We werken keihard, met maar tachtig mensen. Soms helpt zelfs de koffiejuffrouw mee.”