En die noemen we dan Ziggo

Weet je wie ik nu al heel irritant vind? Ziggo. Voor degenen die de afgelopen week geen krant opengeslagen hebben, geen abri gezien hebben en geen tv gekeken, – anders was je de advertenties van Ziggo zeker tegengekomen – Ziggo is de nieuwe merknaam van drie bestaande telecombedrijven die zijn gefuseerd. In de reclamecampagne rond Ziggo doet men alsof Ziggo een mens is: een blije oude man met een fototoestel om zijn nek en een koffer in zijn hand. Ziggo introduceert zichzelf in de reclames steeds met de tekst: ‘Ik ben Ziggo. Ik ben hier voor het eerst. Ik kijk met een open en frisse blik naar dingen om mij heen. Ik vind de wereld mooi. Interessant. Verrassend. Grappig. En soms vreemd.’

Schattig.

De bedenkers van Ziggo, waarschijnlijk reclamemensen die hier een jaar op hebben zitten prakkiseren, hebben natuurlijk bedacht dat het goed is als je een mens of een mensennaam voor je bedrijf hebt in plaats van een kille, koude merknaam. Dat werkte bij Ben, dat werkt bij Dirk, dat werkt bij Albert Heijn. Het is persoonlijk, en daar kunnen mensen zich iets bij voorstellen. Dus ze bedachten: we presenteren het merk alsof het een onbevangen oude man is, en die noemen we dan Ziggo.

En de onderliggende boodschap van Ziggo is: ‘Ik, Ziggo (ofwel een heel groot telecombedrijvenconglomeraat) ga goed naar je luisteren, lieve consument. Ik ben geïnteresseerd in je! Ik vind je fascinerend. Als je de helpdesk belt, zal ik je niet te woord laten staan door een ongeïnteresseerde IT-amoebe die je drie uur in de wacht laat staan. Neen, ik zal echt naar je luisteren, naar je diepste verlangens en wensen op telecomgebied.’

Om deze supergeïnteresseerde levenshouding van Ziggo te benadrukken, en om te doen alsof Ziggo een echt mens is, is er ook nog een site gemaakt, www.ziggoziet.nl. Daarop zet die nieuwsgierige oude Ziggo foto’s van alle dingen die hij zogenaamd meemaakt, zoals dat hij op een camping verstoppertje heeft gedaan of dat hij een leuk hondje is tegengekomen.

Een enorm project kortom, deze campagne, en hij schijnt vele miljoenen gekost te hebben.

Maar daar komt meteen het nadeel van een merk als mens verkleden: dat je je aan sommige mensen heel erg kan ergeren. Lijkt me niet de bedoeling van Ziggo.

Alhoewel – misschien is Ziggo veel slimmer dan ik denk. Intense ergernis is ook aandacht.

Lees eerdere columns van Aaf op nrcnext.nl/aaf