deze week ook in première

De muze

Regie: Ben van Lieshout. Met: Matthias Schoenaerts, Tara Elders. In: Filmmuseum, Amsterdam; Cinerama, Rotterdam; Filmhuis Den Haag. ***

Ben van Lieshout filmde in de periferie van Rotterdam een ode aan Coetzee’s roman Portret van een jongeman (2002) en Antonioni’s film L’eclisse (1962). Het levert een gedurfde film op, waarin niet gesproken wordt maar wel veel gewandeld langs de rafelranden van de stad. Een aspirant-schrijver met veel romantiek in zijn hoofd over het kunstenaarschap ontmoet zo Tara Elders, in wie hij het evenbeeld ziet van Antonioni’s muze Monica Vitti. Zij moet hem verlossen van zijn writer’s block. Het grootste probleem van De muze is de voice-over, de stem van acteur Fedja van Huêt. Die is erg gezwollen, hol en hoogdravend. Hoewel de teksten rechtstreeks zijn ontleend aan de roman van Coetzee, missen ze diens lichte ironische toon. Dat is uiteindelijk funest. AW

Over Her Dead Body

Regie: Jeff Lowell. Met: Lake Bell, Paul Rudd, Eva Longoria Parker, Jason Biggs. *

Eva Longoria Parker (bekend van de tv-serie Desperate Housewives ( Kate), en Lake Bell (Ashley) vechten samen om de liefde van Henry (Paul Rudd). Met één complicerende factor: Kate is dood en Ashley kan haar met mediamieke gaven zien en horen. Vanuit het voorgeborchte probeert Kate Ashley bij haar ex-man weg te houden. Het moet allemaal leuk en ontroerend zijn, maar het is geen van beide. Daarvoor komt alles – spelers, scenario, aankleding – te vers uit het plastic. De hele film ruikt naar middelmaat. BB

El orfanato

Regie: Juan Antonio Bayona. Met: Belén Rueda, Fernando Cayo, Roger Príncep, Geraldine Chaplin. ***

Het speelfilmdebuut van Juan Antonio Bayona, is een doortimmerde, plotrijke, stijlvaste horror met weinig bloed en veel emotie. In een schilderachtig landhuis aan de kust zijn Laura en Carlos van plan een weeshuis in te richten. Hun eigen zoontje Simón, met een rijke fantasie, is geadopteerd en in de loop van de film blijkt dat Laura in ditzelfde huis haar jeugd heeft doorgebracht. De plot begint te lopen als Simón verdwijnt op het welkomstfeestje van de nieuwe weeskinderen. Het heeft er alle schijn van dat hij is opgegaan in de fantasiewereld: een groepje onzichtbare kinderen dat zo graag met hem wil spelen. Het grootste deel van de film bestaat uit de zoektocht die Laura (de voortreffelijk gecaste Belén Rueda) onderneemt. Dit deel van de film bevat ook de beste griezelscènes. Het knappe van Sergio G. Sánchez (scenario) en Bayona is dat zij het horrorelement ondergeschikt hebben gemaakt aan mededogen met de wanhopige moeder, zonder de griezelige sfeer te laten verwateren. BB

Waar draaien de films? Kijk op nrcnext.nl/bioscoopagenda