Déjà-vu: Russische spoorweg naar beurs

Het zou niet de eerste keer zijn dat beleggen in de Russische spoorwegen slecht afloopt. Russische spoorwegobligaties uit de negentiende eeuw hebben tegenwoordig alleen nog waarde als curiosa sinds de nationale spoorwegmaatschappij na de Russische revolutie in 1917 werd genationaliseerd. Talloze beleggers in de hele wereld verloren toen in een klap hun hele vermogen.

Oude tijden herleven. Nu de Russische economie weer sterk lijkt, wagen de Russische spoorwegen het nogmaals kapitaal te werven. Het staatsspoorwegbedrijf RZD maakte gisteren bekend dat het aandelen ter waarde van 16 miljard euro wil uitgeven om in 2010 naar de beurs te kunnen gaan. Het zou gaan om de grootste beursgang in Rusland ooit. Ook overweegt RZD een belang te nemen in het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn, dat eveneens naar de beurs gaat.

RZD omschrijft zichzelf als het op een na grootste spoorbedrijf ter wereld met een jaarlijkse omzet van 25 miljard euro. Het staatsbedrijf wil over een periode van drie jaar een belang van iets onder de 25 procent naar de beurs brengen. De beursgang van RZD zou groter worden dan die van het Russische staatsolieconcern Rosneft, die 6,5 miljard euro opbracht.

De Russische spoorwegen beheren 85.500 kilometer rails, het langste netwerk ter wereld. Het bedrijf met 1,2 miljoen werknemers wordt regelmatig geteisterd door stakingen van machinisten die loonsverdubbeling willen.

Jaarlijks nemen bijna 1,3 miljard Russen de trein. Aangezien Rusland notoir slechte wegen heeft, is het spoor het meest betrouwbare vervoersmiddel. En in Rusland rijden de treinen meestal op tijd.