Vechten om zeldzaam toptalent

Afgelopen vrijdag streden tien toptalenten in de finale van ‘Best Graduate Game’ om een geldprijs en een contract.

Voor bedrijven een slimme manier om talent te werven.

Door Leonie van Nierop

De meisjes dragen pumps en witte blouses, met een stout randje kant. In een crèmekleurige lounge staan ze opgewonden grote bellen jus d’orange weg te tikken. „Wat heb je een onwijs mooi pakje aan”, vertellen ze elkaar.

Martine van Alfen (23) maakt zich geen zorgen over een baan. „De jobs worden ons hier op een presenteerblaadje aangeboden, nu is het alleen nog een kwestie van kiezen”, aldus de studente Industrieel Ontwerpen. Waar ze wil werken, weet Van Alfen nog niet. Maar ze gaat voor de top.

De kortste weg naar de top is de lift naar de 32e verdieping van de Amsterdamse Rembrandttoren. Op 150 meter hoogte hebben zich recruiters van tien grote bedrijven als Shell en KLM verzameld. Tien ‘toptalenten’ strijden hier, in de finale van de ‘Best Graduate Game’, voor prijzen tot tienduizend euro.

Vandaag, tijdens de achtste en laatste ronde, houden de studenten onder toeziend oog van de recruiters een schijnvergadering, waar in een half uur drie miljoen euro over vijf verschillende bedrijfstakken moet worden verdeeld. De studenten spreken over image, interim en innovatie alsof ze nooit anders doen. „High potentials hebben zo’n lef tegenwoordig”, verzucht een recruiter van TNO.

Vooraf aan de finale moesten de studenten hun cv opsturen, aantonen hoe groot hun netwerk is en diverse testen afleggen. Aan afstuderen komen de topstudenten nauwelijks meer toe. Sanne Vrijpoort (23), studente Biomedische Wetenschappen, was de laatste drie weken non-stop bezig met ‘carrière-events’. Zo bezocht ze de Nationale Carrièrebeurs en nam ze zes dagen deel aan een business course bij DSM.

Maar de evenementen leveren ook wat op. Je krijgt ervaring met solliciteren, naamsbekendheid en het staat goed op je cv, somt Sanne op. Ook vandaag speelt de geldprijs eigenlijk een bijrol. Voor de studenten is de echte hoofdprijs een contract. Ook voor de bedrijven is het de kunst om dat ene overdetoptalent binnen te halen. „Eigenlijk vechten wij vooral om hen te strikken, zij hebben veel meer keus”, aldus de TNO-recruiter.

„Wij hebben altijd problemen met het vinden van de juiste mensen”, beaamt Geert van Gansewinkel, recruiter voor The Boston Consulting Group (BCG). Het aanbod van toptalent is krap, zegt hij. En jaarlijks zoekt hij minstens 25 jonge talenten. „Onze strategie is zoveel mogelijk met ze in contact komen”, aldus de recruiter. Daarom bezoekt hij ook alle universiteiten en organiseert BCG een business course in Rome. Van Gansewinkel: „Recruitement is een dure tak van sport.”

Uit de laatste arbeidsmarktbalans van weekblad Intermediair blijkt dat de vraag naar hoogopgeleiden met ruim 35 procent is gestegen ten opzichte van 2006. Het aanbod steeg echter 10 tot 15 procent. „En de markt wordt steeds krapper”, waarschuwt Ton Rodenburg, voorzitter van Recruiters United.

„Dat komt doordat de focus verschuift naar een kenniseconomie. We beseffen dat Nederland de oorlog niet wint met doen, maar met denken.” Als tweede oorzaak noemt Rodenburg de naderende vergrijzing. Recruiters zouden daar vast op inspelen. De belangrijkste oorzaak voor de klopjacht op toptalenten is volgens Rodenburg echter het feit dat bedrijven zich niet meer onderscheiden met producten of diensten - „die worden morgen gekopieerd”- maar met mensen.

Studenten onderscheiden zich op hun beurt vooral met nevenactiviteiten. Neem winnares van de Best Graduate Game, Pauline van Brakel (23). Zij wist naast haar studies rechten en bedrijfswetenschappen ook tijd te maken voor het oprichten van een dispuut, het bestuur van een studievereniging, een studentassistentschap aan de universiteit en vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis. Wat ze gaat doen met de tienduizend euro weet ze nog niet. „Het is een beetje veel om op te shoppen.”

Kijk ook op www.dekortstewegnaardetop.nl