Metro doet Deense overname

Metro International, uitgever van gratis kranten in meer dan twintig landen, heeft zijn positie versterkt in Scandinavië. Het concern gaat samenwerken met twee traditionele uitgevers. In Denemarken neemt Metro een concurrent over, in ruil voor een belang in de Deense Metro. In Zweden sluit mediaconcern Schibsted zijn eigen gratis krant, in ruil voor een belang in de lokale Metro.

Metro Xpress, een van de vier gratis kranten in Denemarken, gaat samen met 24timer, de gratis krant van JP/Politikens Hus. De uitgever krijgt 24,5 procent van de aandelen van Metro Xpress. Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. Beide kranten hebben een oplage van meer dan een half miljoen.

De Deense markt voor gratis kranten wordt nauwlettend gevolgd door dagbladuitgevers elders in Europa. Deense uitgevers experimenteerden onder meer met thuisbezorging van gratis kranten. Die is verliesgevend. Terwijl elders in de wereld het aantal gratis kranten groeit, neemt hun aantal in Denemarken af. In 2006 waren er negen, nu nog vier.

In Zweden verkocht Metro een aandeel van 35 procent in de lokale Metro aan concurrent Schibsted. Dat bedrijf sloot deze week zijn eigen verliesgevende gratis krant Punkt SE. Schibsted betaalde circa 38 miljoen euro. Metro leed vorig jaar 17,6 miljoen euro verlies op een omzet van 288 miljoen euro. De Nederlandse editie maakt wel winst, aldus Metro.