Hij kreeg ’m: de meest begeerde baan in Hollywood

Met de nieuwe Indiana Jones-film heeft Hollywood er weer een jonge ster bij.

Toch lijkt Shia LaBeouf nog zoekende naar zijn identiteit als acteur.

Het kan snel gaan in Hollywood. Met een katapult belandde de 21-jarige acteur Shia LaBeouf voor de voeten van Indiana Jones, terwijl hij een jaar geleden buiten Amerika amper was opgemerkt. De rebelse rol naast Indiana Jones gold in Hollywood als de meest begeerde baan voor elk aanstormend acteur, en het was LaBeouf die met de hoofdprijs naar huis ging.

LaBeouf (Los Angeles, 1986) verenigt twee uitersten die hem interessant maken voor zowel The Disney Channel als voor het ruigere werk. Hij heeft zijn doorbraak te danken aan het opperhoofd van het regisseursgilde, Steven Spielberg. Hij kon al voor Indiana Jones warmlopen in de Spielberg-productie Transformers. Spielberg liet zich ontvallen dat hij in LaBeouf een nieuwe Tom Hanks herkent, omdat de jonge acteur ook charismatisch is dankzij zijn alledaagsheid.

Bij The Disney Channel zijn ze daar gek op, zodat LaBeouf er als tiener jarenlang emplooi kon vinden, totdat hij op een gegeven moment bekend stond als ‘That Disney Kid’. Zoals de jonge Kurt Russell zich met succes heeft ontworsteld aan zijn Disney-imago, doet ook LaBeouf er alles aan om verder te komen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Tijdens een bezoek aan het kantoor van regisseur Dito Montiel wist LaBeouf indruk te maken door met zijn vuist tegen de kantoormuur te beuken. Zo’n acteur was precies wat Montiel zocht voor zijn goed ontvangen debuut A Guide to Recognizing Your Saints, waarin een straatschoffie in Queens moet kiezen tussen een leven in de criminaliteit of in de muziek.

Zoals zijn hippie-voornaam al verraadt heeft Shia LaBeouf geen doorsnee jeugd gehad. Zijn aan heroïne verslaafde vader werkte als rodeoclown die de joints voor de Doobie Brothers rolde. Zijn moeder was een Russische ballerina die na een blessure juwelen ging ontwerpen. En zijn oma was een beatnik-dichteres uit de kringen van Allen Ginsberg. Op zijn tiende had LaBeouf al een stand-upcomedy-act, die hij steevast opende met „Listen, assholes...”, zodat hij al snel bekend stond als ‘de tienjarige die praat als een vijftigjarige’. Hoewel hij het niet van zijn uiterlijk hoefde te hebben, rolde hij gemakkelijk door in het televisiewerk, en dan met name de Disney ‘tweenie’-series voor kinderen tussen de 9 en 15 jaar.

Van daar lijkt het een reuzenstap naar zijn rol als LSD-gebruiker in Bobby, Emilio Estevez’ film over Robert Kennedy, en weer een sprong terug naar Surf’s Up, de animatiefilm over surfende pinguïns waar LaBeouf zijn stem aan leende. Maar de acteur zelf lijkt met zulke omschakelingen geen moeite te hebben. Ook geen problemen heeft hij met het dieptepunt in zijn carrière, de rip-off-komedie Dumb And Dumberer: When Harry Met Lloyd, waarin twee erbarmelijke acteurs een jongere Jim Carrey en Jeff Daniels nadoen en ook LaBeouf even voorbij schuifelt als half mens half paard. Ook in Charlie’s Angels: Full Throttle kon LaBeouf ternauwernood worden geïdentificeerd tussen alle explosies. Dan waren de tien minuten screen time in I, Robot al weer een hele stap vooruit, ook al werd hij alleen maar opgetrommeld als kortstondige komische sidekick van Will Smith. In Indiana Jones and the Kingdom of the Christal Skull heeft hij nu een substantiële rol als een fifties-rebel, compleet met motor en leren jack.

De vraag is of LaBeouf nog zoekende is naar zijn acteursidentiteit, of dat hij van zijn ongrijpbaarheid een voordeel maakt. De titel van zijn actiefilm Transformers lijkt toepasselijk: juist een acteur die nog moeilijk vast te pinnen is, kan een spannende toekomst tegemoet gaan. Daarin is hij de tegenpool van Harrison Ford, zijn tegenspeler in Indiana Jones and the Kingdom of the Christal Skull, die juist wel een stabiel imago heeft weten vol te houden. Gelukkig kan Shia LaBeouf nog alle kanten opspringen.

Indiana Jones and the Kingdom of the Christal Skull is vanaf morgen te zien.