Een wel heel oude Franse boer met drie koeien

Paul dans sa vie. Regie: Rémi Mauger. In: 7 bioscopen.

Er loopt een fijne lijn tussen nieuwsgierigheid en voyeurisme en elke documentairemaker wandelt over die lijn. Hij of zij zoekt de onderwerpen erop uit: is de hoofdpersoon interessant genoeg? Is hij authentiek genoeg? Of is het allemaal te veel? Paul Bedel is zeker interessant en authentiek. De Normandische boer die met zijn zusters, koeien en eenden zijn laatste seizoenen ingaat, is het misschien alleen een beetje te véél. Hij melkt zijn vee nog met de hand, wat heet: hij melkt zonder krukje, hij knielt voor de uiers van zijn drie koeien en vult zijn emmers. Tot een paar jaar terug bond hij de korenschoven nog met de hand bijeen. En als hij tijd heeft, gaat hij bij zee kijken of hij een kreeft kan verschalken. Bedel is een boer uit de negentiende eeuw.

Filmmaker Rémi Mauger is blijkens Paul dans sa vieniet de eerste of de enige die geïntrigeerd is door de ouderwetse werkwijze van Bedel. De boer toont een krantenartikel over hun manier van oogsten met de hele familie en als Bedel bezig is, zien we een enkele keer ook een toerist met een handycam in zijn buurt. Dat is geen diskwalificatie van Mauger, maar het geeft wel aan dat Bedel zo excentriek is, dat je je afvraagt of de filmmaker niet toch een beetje naar de aapjes is komen kijken.

Doet het ertoe, wat de motieven van de regisseur zijn geweest? Is het niet alleen het resultaat dat telt? Bedel is beslist geen oude sukkelaar die zichzelf exposeert voor een opdringerige camera. Hij is welbespraakt, bespiegelend – zij het niet altijd even interessant: „Aan alles komt een eind, jongen” en het oer-Franse „Enfin. Bon.” – en worstelt met die ene grote vraag: kan ik het harde boerenleven nog een jaar volhouden of moet ik stoppen?

Mauger filmt niet te mooi. Zijn digitale camera kan niet veel uitrichten in het zonlicht en het landschap. De film is op zijn mooist (in esthetische zin) als het nevelt of schemert. Toch zijn er te veel momenten in de film dat Mauger voor de gemakkelijkste weg van het voyeurisme kiest.