Rijden met spannende nieuwe kentekenplaten

„Je zal maar LPF op je kentekenplaat krijgen!”, grapt ‘Reiner Janke’ op de site van Autoweek.nl. Op het internet wordt al flink gediscussieerd over de mogelijke combinaties van de gisteren ingevoerde nieuwe kentekenreeks.

De nieuwe combinatie voor personenwagens – voor bestelbusjes bestond die al – bestaat uit twee cijfers, drie letters en één cijfer. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) schroefde bij het Instituut voor Automobiel Management (IVA) in Driebergen eigenhandig de eerste plaat met de combinatie 01-GBB-1 op een Volkswagen. De nieuwe reeks is volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) goed voor circa drie miljoen kentekens.

Het is de zevende reeks in Nederland. De eerste dateert uit 1951 en bestond uit twee letters, twee cijfers en nog twee cijfers. De laatste reeks bestond uit twee cijfers, twee letters en nog eens twee letters. Voor het eerst staan er nu drie letters naast elkaar.

Een Smart met XXS, een Mercedes met BMW of als SP-lid rondrijden met VVD op je kentekenplaat, het is allemaal mogelijk. De RDW heeft echter bepaalde lettercombinaties verboden en behalve de Y komen klinkers niet voor in de combinaties, hetgeen ook allerlei scheldwoorden voorkomt. De combinaties NSB, GVD, TBS, SS en SD zijn niet beschikbaar. Net zo min als de letters Q en C. Volgens de RDW lijken die te veel op een nul.

Combinaties als PSV, PKK, GGD, FNV, en PVV zullen in trek zijn bij verzamelaars. Dat zijn er in Nederland slechts „een handje vol”, denkt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. „Bovendien worden kentekenplaten automatisch toegewezen.”

Op Autoweek.nl vraagt ‘Dennis’ zich af of bepaalde platen „diefstalgevoeliger worden”. Minister Eurlings dacht precies hetzelfde tijdens de uitreiking gisteren: „Dat is linke soep, dan moet je zelf nieuwe kentekenplaten aanvragen om niet op te draaien voor overtredingen die een ander met jouw kenteken begaat.” Zijn tip bleef beperkt tot: „Extra goed vastschroeven”.

Kentekenplaten zijn in Nederland – anders dan in België en Duitsland – gebonden aan auto’s en daarna pas aan de eigenaar. In de buurlanden zijn ze persoonsgebonden. Op aanvraag kunnen eigenaren zelf de combinaties vormgeven. Tweede Kamerlid De Krom (VVD) heeft al eens een pleidooi gehouden om dit ook in Nederland in te voeren.