Twee man drijven dit filiaal

Werknemers van Aldi klagen over onderbemanning van filialen, zegt CNV.

Aldi vindt dat het al genoeg tegen de werkdruk doet en blies een onderzoek af.

„Bij Aldi is er altijd wel wat, maar de werkdruk is een specifiek probleem.” Aan het woord is Agostino di Giacomo Russo, bestuurder van CNV Dienstenbond. Hij spreekt over de klachten die zijn vakbond ontving over de werkdruk bij de Aldi-supermarkten in Nederland. Al maanden zijn de twee partijen in gesprek over de arbeidsomstandigheden van de werknemers, maar de sfeer werd steeds grimmiger. De ontknoping van het conflict is vandaag in Zwolle: het kort geding dat CNV Dienstenbond heeft aangespannen tegen Aldi.

De voornaamste klacht: veel filialen zijn onderbemand. Met drie of soms twee man een winkel runnen, in combinatie met lange dagen en weinig pauze. Als een vrachtwagen moet worden gelost, moet de een helpen uitladen, de ander zit achter de kassa. Gevolg is een gebrek aan toezicht in de winkel en de klantenservice is dan nihil. Aldi-werknemer ‘De Haan’ zegt op een forum van actualiteitenprogramma Eénvandaag: „Met twee man een winkel runnen, wat wij ook regelmatig moeten, is niet gezond en zeker niet veilig.” ‘Jolande’ is zelfs kwaad over de aandacht voor het onderwerp: „Was het nu echt zo slim om in deze tijd wereldwijd bekend te maken dat wij meestal maar met twee of drie medewerkers aanwezig zijn? Onze veiligheid is in mijn ogen nu nog slechter geworden.”

Twee van de acht Aldi bv’s in Nederland, Aldi Ommen en Aldi Groenlo, zegden half maart na maanden onderhandelen toe een tevredenheidonderzoek te houden onder de werknemers van hun zestig filialen. Aanleiding was de enquête van CNV, waaruit bleek dat 90 procent van de Aldi-werknemers de werkdruk te hoog vindt. Bovendien voelen zij zich niet serieus genomen bij de directie als zij het probleem aankaarten. Na veel gepraat zou er een onafhankelijk onderzoek komen. „Dat was een leuk akkoord en een stap in de goede richting”, aldus Di Giacomo Russo.

Twee weken later trok Aldi die toezegging echter weer in. „Een onderzoek naar de tevredenheid onder werknemers houdt in dat je tot die tijd niets hoeft te doen”, aldus de woordvoerder van Aldi. De prijsvechter is naar zijn zeggen juist al begonnen met maatregelen die de werkdruk moeten verlichten, of zoals de woordvoerder zegt: „de werkdruk die medewerkers ervaren, want je spreekt over een emotie”. Aldi wil openstaande vacatures versneld invullen en kijken naar de leidinggevende capaciteiten van filiaalchefs, want „de kwaliteit van de sturing is in dat geval onvoldoende”, erkent de woordvoerder. CNV vertrouwt die toegezegde maatregelen niet en wil vandaag via de rechtszaak bepleiten dat het werknemersonderzoek alsnog wordt gehouden. De acties verlichten de werkdruk niet, stelt de Dienstenbond.

Het is niet de eerste keer dat Aldi met vakbonden en werknemers in de clinch ligt over arbeidsomstandigheden. In 2004 stapte personeelsleden van het distributiecentrum in Best naar de rechter. Zij wilden dat hun werkgever afspraken nakwam over het afhandelen van werknemersklachten en de houding van de leiding ten opzichte van het personeel. In 2002 werden na een rechtsgang de arbeidscontracten van filiaalchefs die gedwongen 45 uur per week werkten, ongeldig verklaard.

Hoe zien de partijen het kort geding vandaag tegemoet? Dienstenbond CNV is „vol vertrouwen” dat de rechter eist dat het onderzoek alsnog gebeurt. „Want afspraak is afspraak”, aldus Di Giacomo Russo. Aldi is onverschillig over de uitkomst. Moet de enquête er alsnog komen, dan is dat geen probleem, zegt de woordvoerder: „Dan doen we dat toch? Wij zijn overtuigd dat bij zo’n onderzoek vierduizend-zoveel van de vijfduizend werknemers positief zijn.” Over twee weken doet de rechter uitspraak.