Groot geworden met kinder-tv

Televisiebedrijf Endemol, producent van Big Brother, heeft een nieuwe topman. Ynon Kreiz, medeoprichter van Fox Kids, moet het bedrijf minder afhankelijk maken van realityshows.

De man die televisiezender Fox Kids, het huidige Jetix, uitbouwde tot een kanaal voor kinderen in 56 landen in 17 talen, moet televisieproducent Endemol weer glans geven. De Israëliër Ynon Kreiz is vanaf 1 juni de nieuwe bestuursvoorzitter van Endemol. Het mediaconcern, producent van onder meer Big Brother en Deal Or No Deal, heeft dat vandaag bekendgemaakt.

Kreiz volgt interim-bestuursvoorzitter Aat Schouwenaar op, die de functie een jaar bekleedde sinds de overname van Endemol door de investeringsmaatschappij van zakenbank Goldman Sachs, Mediacinco van Silvio Berlusconi en Cyrte Investments van John de Mol. Kreiz was onder andere oprichter en bestuursvoorzitter van Fox Kids Europe, het tv-kanaal voor kinderen tussen 2 en 14 jaar dat in 2001 werd overgenomen door Disney.

Daarna was Kreiz partner bij de Britse investeringsmaatschappij Balderton Capital. Hij was onder meer betrokken bij de Engelse producent van computerspellen Codemasters en het Ierse sportkanaal Setanta Sports. Dat bedrijf zendt sinds vorig jaar live voetbalwedstrijden uit van de Britse Premier League. In zijn nieuw functie gaat Kreiz onder meer samenwerken met de Nederlandse eredivisieclubs. Endemol en de achttien clubs beginnen in augustus een tv-zender met live wedstrijden. Deze week vergaderen de clubs over dat kanaal.

Voetbal biedt Endemol een mogelijkheid om minder afhankelijk te zijn van relatief oude succesformules als de realityshow Big Brother en het spel Deal Or No Deal. „We hebben nieuwe succesformules nodig”, zei de huidige bestuursvoorzitter Aat Schouwenaar in januari. Onder de vorige eigenaar, het Spaanse telecombedrijf Telefónica, kwijnde Endemol weg. Het Spaanse concern investeerde nauwelijks in het bedrijf.

De nieuwe topman Ynon Kreiz wil zich richten op „expansie van het bedrijf”. „Endemol heeft de mogelijkheden om zijn activiteiten drastisch uit te breiden en een sleutelrol te spelen in de convergentie van media en technologie”, aldus Kreiz. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft Kreiz de garantie gekregen dat de schulden die op het bedrijf drukken na de overname door Goldman Sachs, Mediacinco en Cyrte geen belemmering zijn voor uitbreidingsplannen. Endemol heeft een schuld van 2,6 miljard euro. Volgens de Financial Times proberen de banken die de overname hebben gefinancierd de schulden dezer dagen onder te brengen bij andere banken.

Aat Schouwenaar meldde eerder dat Endemol wil uitbreiden in Rusland, India, Zuid-Korea en Latijns-Amerika. Daarvoor is de komende vijf jaar 300 tot 400 miljoen euro beschikbaar, aldus de interim-bestuursvoorzitter. Endemol behaalde vorig jaar een resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen van circa 230 miljoen euro. Dat moet binnen vijf jaar verdubbelen.