Kabinet stelt vrije postmarkt nog een keer uit

Het kabinet ziet af van de volledige liberalisering van de postmarkt op 1 juli aanstaande. Op aanraden van staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) heeft zij gisteren besloten dat invoering van het wetsvoorstel voor een nieuwe postwet „op dit moment niet raadzaam is”.

De postwet beoogt het huidige monopolie op poststukken tot 50 gram op te heffen. Van het besluit om geen concurrentie te introduceren, profiteert TNT Post, dat nu het wettelijk monopolie heeft op het ophalen en bezorgen van persoonlijke post (brieven, bankafschriften, belastingaanslagen etc.) onder de 50 gram.

Vicepremier Bos, tevens minister van Financiën (PvdA) zei na afloop van de ministerraad dat twee afwegingen zijn gemaakt. „Is er sprake van een fatsoenlijke CAO? Nee, die zekerheid hebben we nog niet.” Er zou te weinig uitzicht zijn op goede arbeidsvoorwaarden voor postbezorgers in een markt waarin de concurrentie feller zal worden.

Daarnaast is ook gekeken naar andere landen, zei Bos. „We willen geen gekke Henkie zijn in Europa en als enige zo ver gaan met liberaliseren. Daarom hebben we besloten om niet verder te gaan.” Staatssecretaris Heemskerk zei gisteren dat er nog geen „eerlijk speelveld” op de Europese postmarkt is. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn er belemmeringen voor buitenlandse bedrijven, onder meer doordat de vroegere monopolisten Deutsche Post en Royal Mail geen btw hoeven te betalen.

Brussel verplicht alle lidstaten van de Europese Unie in 2011 een vrije postmarkt te hebben. Het Nederlandse uitstel van de ingangsdatum van de nieuwe postwet is dan ook geen afstel.

Vakbonden en de jonge postbedrijven Sandd en Selekt Mail sloten vorige maand weliswaar een ‘beginselakkoord’ over arbeidsvoorwaarden, maar volgens Heemskerk ontbraken daarbij de belangrijkste partijen.

Selekt Mail, een dochteronderneming van Deutsche Post, heeft geen goed woord over voor het uitstel. „We hebben geïnvesteerd in een nieuw pand dat nu voor de helft leeg staat en in nieuwe machines die niet worden gebruikt. Zo zie je dat het met politiek anders gaat dan in de zakelijke markt. Je kunt nergens vanuit gaan”, zegt directeur John Kuiper.