Internet Weblog van de dag

Chevrolet Captiva Chevrolets new Captiva on the first day of the media preview for the Geneva International Motor Show at the Palexpo conference center in Geneva, Switzerland, Tuesday, March 6, 2007. Photographer: Reto Andreoli/Bloomberg News. BLOOMBERG NEWS

De Familie-SUV. Op het weblog Wielen maakt redacteur Yassine Salihine een proefrit in de Chevrolet Captiva: ‘Toen General Motors naar een verklaring zocht waarom de SUV ineens zo populair was geworden, haalde het de Amerikaanse marketingpsycholoog Clotaire Rapaille erbij. Die zag als verklaring voor de ongekende populariteit van dit soort auto’s het oerinstinct van de mens tot overleven.

Veiligheid en oorlog stonden op het moment van onderzoek centraal in het denken van de Amerikanen en dat bepaalde volgens Rapaille wat de Amerikaanse consument in een auto zocht. Van buiten is een SUV groot, agressief en gespierd; binnen warm, verzorgend en zacht. SUV-rijders voelden zich onoverwinnelijk in het dagelijks verkeer, maar rijden daardoor ook roekelozer. Waardoor de zo veilig geachte wagens vaak toch niet zo veilig blijken te zijn als ze denken.

Na het toegenomen ecobewustzijn bij de consument en de hoge benzineprijzen moesten deze rijdende krijgers – zeker voor de Europese markt – een andere identiteit krijgen. Chevrolet promoot de Captiva als een zevenzits familieauto, waarin je je kinderen veilig en comfortabel kunt vervoeren. [...] De Captiva lijkt op zijn broertje de Opel Antara, maar is langer en kijkt wat grimmiger uit de ogen. In de executive-versie doet de auto alles voor je. ’

Lees meer over de testrit op nrc.nl/wielen