Een bladenfeestje voor goed imago

Tienduizenden Libelle-lezeressen bezoeken vanaf maandag weer de jaarlijkse Zomerweek in Almere.

Zo onderhoud je als blad de relatie met je lezers.

De Libelle Zomerweek – hier in aanbouw – moet een dagje Middellandse Zee worden aan het IJmeer. Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold Een dagje Middellandse Zee aan het IJmeer. Foto Rien Zilvold almere libelle zomerweek foto rien zilvold Zilvold, Rien

De fontein op het plein staat nog droog. In de felle zon leggen werklieden de laatste hand aan de houten looppaden. Zij bouwen een dorp van witte tenten op het Almeerderstrand. Volgende week ontvangt tijdschrift Libelle hier 75.000 lezeressen voor de jaarlijkse Zomerweek. Een dagje Middellandse Zee aan het IJmeer.

De Libelle Zomerweek, die voor de twaalfde keer wordt gehouden, is lang niet het enige evenement van een tijdschrift voor zijn lezers of lezeressen. Sanoma, uitgever van Libelle, is zeer actief in zogeheten eventmarketing. Het concern organiseert bijvoorbeeld ook de Margriet Winter Fair, de Woonbeurs Amsterdam (VT Wonen, Eigen Huis & Interieur, 101 Woonideeën), de Tina-dag en de Jonge Gezinnen-beurs. Dochterbedrijf Sanoma Men’s Magazines houdt onder meer het populaire Truckstar Festival op het TT-circuit in Assen (zie inzet).

Ook veel vakbladen organiseren evenementen en congressen voor hun lezers. „Die worden steeds belangrijker”, zegt Jurgen Stoffer van Reed Elsevier. Tijdschriftendivisie Reed Business, die te koop staat, organiseert bijeenkomsten voor lezers van opinieweekblad Elsevier, De Boerderij, Missets Horeca en andere vaktitels. „Adverteerders zoeken andere manieren om hun doelgroep te bereiken”, zegt Stoffer. „Tijdens een evenement kunnen zij één-op-één praten met hun klanten.”

Traditionele congressen voldoen niet meer, zegt Stoffer. „Drie sprekers met een Powerpoint-presentatie voor een zaaltje van veertig mensen en een borrel na afloop, dat is ouderwets. Mensen willen interactieve evenementen. Je moet meer doen voor je lezers en deelnemers.”

Libelle heeft die boodschap goed begrepen. Lezeressen kunnen tijdens de Zomerweek kookdemonstraties en yogalessen volgen. Ze krijgen make up-advies en tips om hun tuin in te richten. Er zijn tenten van adverteerders maar ook een theater met artiesten en voor het eerst politici. Samen met de organisatie Cool Politics verzorgt Libelle een aantal debatten.

De Libelle Zomerweek is een feestje voor de abonnees, zegt hoofdredacteur Franska Stuy van Libelle. „Het is geen wervingsinstrument, maar meer een bevestiging hoe leuk het is bij ons.”

„Dit evenement is het tijdschrift driedimensionaal”, zegt Silvia Veldboer, projectmanager Libelle Zomerweek, in een bouwkeet op het zanderige terrein aan het Almeerderstrand. „Iedereen praat over crossmedia, maar wij voegen de daad bij het woord. Het evenement gaat vooral om klantenbinding, het opbouwen en onderhouden van ons imago.”

Net als hoofdredacteur Stuy noemt Veldboer de Zomerweek geen manier om abonnees te werven, maar met het evenement bereikt Libelle wel een (iets) jongere doelgroep dan met het blad. Lezeressen nemen hun dochters mee. Veldboer: „En die roepen dan verrast: ‘Libelle is helemaal niet suf’.”

De week kost Sanoma Uitgevers ruim 1 miljoen euro, met name voor het aanleggen van de infrastructuur, aldus Veldboer. „Het Almeerderstrand is een unieke locatie maar hier is helemaal niks. Water, elektriciteit, internet, we moeten het allemaal zelf aanleggen.” Desalniettemin is de Zomerweek „goed winstgevend”, aldus Veldboer. Adverteerders betalen voor standruimte en bezoekers voor toegang. Een toegangskaart kost 18,50 euro.

De kracht van de Zomerweek, en een boodschap aan bladen die ook zoiets willen organiseren, is volgens Libelle dat men alles in eigen hand houdt. Uitbesteden van de organisatie is geen optie. „De redactie bedenkt het thema al maanden van te voren”, zegt hoofdredacteur Franska Stuy. „Dat komt niet van adverteerders. Commerciële uitingen proberen we ook wat te beperken in het dorp. Vlaggen met logo’s zijn verboden.”

Redacties noemen het directe contact met hun lezers een leuk aspect van de evenementen die zij organiseren. „Wij zien daar onze lezers live”, zegt Franska Stuy van Libelle. „Dat is heel inspirerend. Ik ben er de hele week. Ik kampeer een weekje ergens in de buurt. Je laadt je er echt op.”

www.libellezomerweek.nlwww.reedbusiness.nlwww.truckstar.nl