‘Beetje’ nieuw asfalt lost files op

De expert pakte een simpele zandloper, „van de Hema”. Hij hield hem zijn publiek van een paar honderd autorijders voor. Dít, aldus ingenieur Ronald Waterman gisteren op het Nationaal File Forum in Bussum, is het Nederlandse wegennet. Aan de uiteinden komt er in hoog tempo asfalt bij: bij elke nieuwe woon- of werkwijk moeten immers wegen worden aangelegd, „voor de verhuiswagen, de vuilniswagen en de gezinsauto”. Maar de verbindingen tússen die wegen, die lopen over de provinciale en de rijksweg, die blijven grotendeels onaangeroerd. En wat krijgt men dan? Files.

Om de hals van de zandloper te verbreden is volgens Waterman niet de „totale verasfaltering” van Nederland nodig, de „idées fixes” daarover bij overheid en milieubeweging ten spijt. Negen vierkante kilometer, ofwel „drie honderdste procent van onze totale landoppervlakte”, volstaat.

Initiatiefnemer van Het Nationaal File Forum Luc van Bussel, die sinds oktober vorig jaar sympathisanten verzamelt op www.pvdf.nl, opende de dag met een boze diagnose van de huidige toestand: Nederland, vervoers- en distributieland bij uitstek, verwaarloost zijn „aorta” en zal zonder ingrijpen in 2020 „geheel stilstaan”. Van Bussel stond op een podium met drie ronkende auto’s van sponsors. Een medestander in Den Haag heeft hij: VVD-fractievoorzitter Mark Rutte gaf gisteren blijk van eenzelfde ergernis over het kabinet, dat „mensen uit hun auto perst” en „milieumythes” in stand houdt. De VVD heeft zelf „in 25 jaar regeren ook niet genoeg gedaan”, aldus Rutte, maar pleit nu voor een „én-én-én-beleid”. Er moet 4.000 kilometerasfalt weg bij, er moet fors worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer, en werknemers moeten makkelijker thuis kunnen werken.

Een tegengeluid kwam van Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, die meldde dat dagelijks „slechts tien procent van de 6,5 miljoen auto’s in Nederland” in de file staat. Dat is niet zo erg, en het blijft zo: „Altijd overal vrij doorrijden is niet haalbaar.”