Vandaal mag in R’dam tram niet meer in

Passagiers die in Rotterdam vernielingen aanrichten in de tram of personeel en medereizigers bedreigen, krijgen met ingang van 1 juni een openbaarvervoerverbod opgelegd.

Het gaat om een proef, die vooralsnog alleen geldt voor tramlijn 2 door Rotterdam-Zuid. Het is het eerste gemeentelijke ov-verbod in Nederland. Bij succes breidt Rotterdam de maatregel uit „naar alle andere lijnen in de stad”, zei burgemeester Ivo Opstelten gisteren.

Aangehouden overtreders wordt twee weken tot twee maanden gebruik van het openbaar vervoer ontzegd. Het verbod kan per persoon gelden voor één of meer bus-, tram- of metrolijnen. Opsporingsambtenaren van de regionale vervoerder RET zien toe op naleving. Wie het verbod negeert, zal op basis van het snelrecht worden veroordeeld, aldus de Rotterdamse hoofdofficier van justitie Henk Korvinus. Overtreders staan in dat geval binnen zes weken voor de rechter en krijgen een boete van maximaal 2.500 euro of een celstraf.

Aanleiding voor de maatregel is de overlast waarmee de ‘probleemlijn’ door de deelgemeenten Charlois en IJsselmonde al geruime tijd wordt geconfronteerd. Met name scholieren en „rivaliserende Antilliaanse en Marokkaanse jongeren” misdragen zich, volgens RET-directeur Ad van Bavel. Ruim drie maanden geleden legden zijn werknemers het werk neer, nadat voor de tweede keer binnen 24 uur een bestuurder was bedreigd. Een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad drong vervolgens aan op maatregelen.

Ook in de landelijke politiek zijn al meermalen stemmen opgegaan om strenger op te treden tegen overlast gevende reizigers. Probleem is echter dat een vervoersverbod op gespannen voet zou staan met het universele recht op bewegingsvrijheid, zoals dat is vastgelegd in het Europees verdrag inzake de rechten van de mens. Vervoersbedrijven hebben bovendien een vervoersplicht.

Burgemeester Opstelten zegt „het gesodemieter zat te zijn” en niet langer te willen wachten op toestemming vanuit Den Haag.

Bekijk een filmpje van de RET via nrc.nl/binnenland