Quinoa met kip

Voor 4 personen:500 gram kipfilet1 sjalotje1 courgette150 gram peultjes300 gram quinoa2 eetlepels olie en 25 gram boterzout, peperkerriepoederhalf kippenbouillontablet1,5 deciliter witte wijn of water125 milliliter light crème fraîche2 volle theelepels maïzena1 eetlepel fijngesneden peterselie

Quinoa zijn korrels als graan, maar knapperiger en ze worden bij koken doorzichtig. Het is echter geen graan, maar familie van spinazie. De plant stamt uit de Andes, al van voor de tijd van de Inca’s. Om de korrels zit plantaardig gif dat vraatzuchtige voorbijgangers moet afschrikken. De indianen wasten quinoa daarom keer op keer, maar dit hoeft niet meer. Het voorbewerkte product is in natuurvoedingswinkels te koop. Quinoa is rijk aan mineralen en heel gezond.

Canada en de Verenigde Staten hebben, met hun enorme thuismarkt van vegetariërs, de teelt van quinoa deels van Zuid-Amerika overgenomen. Hier kan het geweten nog even knagen. Maar grote export uit Zuid-Amerika zou ten koste gaan van de voedselbehoefte van het eigen volk.

Bereiding: Snijd de kipfilets in repen. Pel en snipper het sjalotje. Snijd de courgette overlangs in kwarten en deze in stukken van ongeveer 3 centimeter breed. Haal de peultjes af. Kook de quinoa in 6 deciliter water met zout in 15 minuten gaar. Verhit olie en boter in een braadpan of koekenpan en bak hierin de repen kip rondom bruin. Bak de sjalotsnippers 2 minuten mee. Roer er kerriepoeder door. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en giet er de witte wijn of water bij. Alles zachtjes 10 minuten laten stoven. Kook of roerbak de stukjes courgette 5 tot 6 minuten en bereid de peultjes 4 minuten mee. Roer de crème fraîche door de kip en breng het mengsel op smaak met zout, peper en kerrie. Bind de saus met maïzena die is glad geroerd met twee eetlepels water. Roer de peterselie door de saus.

Annelène van Eijndhoven

Morgen: Marokkaans gesmul