‘Misbruik toeslag brandstof reders’

Internationale rederijen spelen in op de sterk gestegen olieprijzen en misbruiken brandstoftoeslagen als aanvullende bron van inkomsten. Dat concludeert een Australisch onderzoeksbureau in een onderzoek, dat in opdracht van de Nederlandse verladersorganisatie EVO en de Europese koepelvereniging van verladers ESC is uitgevoerd.

Hoe groot de meerprijs is die Nederlandse verladers hierdoor betalen is moeilijk te bepalen, zegt Ferdinand Kranenburg, beleidsadviseur bij de EVO. „Maar een grote verlader die bij voorbeeld jaarlijks 50.000 containers naar de Verenigde Staten stuurt, betaalt gauw 21 miljoen euro te veel aan brandstoftoeslag.”

Bij het zeevervoer tussen de EU en het Verre Oosten vragen de reders ongeveer 100 dollar per container te veel, zo wordt in het onderzoek vastgesteld. Op de vaart over de Atlantische Oceaan zou een toeslag van 185 dollar gerechtvaardigd zijn – gezien de stijging van de brandstofprijzen – maar wordt in werkelijkheid 607 dollar gerekend, ruim 400 dollar te veel.

Voor de analyse namen de verladers de tarieven van twee commerciële samenwerkingsverbanden van rederijen onder de loep: de Far Eastern Freight Conference (FEFC) en het Trans Atlantic Conference Agreement (TACA). Deze beide organisaties houden op 18 oktober op te bestaan, na een beslissing van de Europese Commissie die reders verbiedt na die datum nog gezamenlijke tarieven af te spreken in een kartel. „We vrezen dat reders alternatieve systemen zullen bedenken om tot overleg te komen en de brandstoftoeslagen te manipuleren”, zegt Kranenburg. „Met dit onderzoek willen we de Commissie aansporen de zaak kritisch te blijven volgen.”

De Europese koepelorganisatie van de reders wil niet ingaan op de conclusies van het onderzoek. David McCall, algemeen directeur van TACA, wijst erop dat de berekeningswijze van de tarieven jaren geleden met de verladers is vastgelegd. „En toen waren ze akkoord. Sindsdien is de methode niet gewijzigd”, zegt hij. Hij stelt ook niet vooraf geraadpleegd te zijn voor nieuw overleg.

De verladers verwachten dat de beslissing van de Europese Commissie aanleiding zal geven tot meer transparantie en marktconforme prijzen. „Maar de onderhandelingen met de reders zullen straks op individuele basis moeten gebeuren. Dat wordt geen gemakkelijke klus”, stelt Filip Beckers, voorzitter van de EVO-Raad van Zeeverladers en werkzaam bij Masterfoods. „Ik sluit zelfs niet uit dat de brandstoftoeslagen nog verder zullen stijgen.”