‘Kleine luchthaven kan Schiphol ontlasten’

De luchthaven Schiphol zal tot 2020 beperkt groeien tot 510.000 vluchten per jaar. De rest van de verwachte groei, tot 600.000 vluchten, moet worden verwerkt op regionale luchthavens, zoals Lelystad en Eindhoven.

Dat staat in een conceptadvies van de zogenoemde Tafel van Alders, het overleg over de toekomst van Schiphol tussen luchtvaartsector, bestuurders en omwonenden onder leiding van oud-minister Hans Alders. De commissie is nog niet akkoord met de voorstellen. Een eindadvies komt over zes weken. Het concept is vanochtend bekendgemaakt door het radioprogramma De Ochtenden. „Maar het stuk heeft geen enkele status. Er wordt over gesproken, er wordt nog aan modellen gerekend”, aldus de woordvoerder van de Tafel van Alders.

Schiphol verwerkt nu ongeveer 440.000 vluchten per jaar. Vorig jaar werd de Tafel van Alders het eens over een groei tot 480.000 vluchten in 2010. Het voorlopige voorstel koppelt de groei daarna aan het beperken van geluidhinder. In het stuk wordt gesproken van een „aantrekkelijke weg” om geboekte milieuwinst door bijvoorbeeld andere vliegroutes voor de helft ten goede te laten komen aan de omgeving, en voor de andere helft aan groei van Schiphol. Met name de bestuurders in de omgeving willen dit, zo meldt het conceptadvies. De bewoners prefereren een ‘harde’ grens van 510.000. Maar deze tegenstelling verliest haar betekenis, zegt de commissie, doordat het conceptadvies uitkomt op eveneens ongeveer 510.000 vluchten.

Lees het conceptadvies via nrc.nl/binnenland