Chinese hybride voor Europese automarkt

De Chinese auto-industrie benadert behoedzaam de markt in Europa. Chuanfu Wang, groot geworden met de fabricage van batterijen, heeft ambitieuze plannen.

Chuanfu Wang, directievoorzitter en enige aandeelhouder van de Chinese producent van accu’s en auto’s BYD (build your dreams), handelt snel. Twee maanden geleden reikten zijn plannen voor de export van Chinese auto’s niet verder dan het opzetten van een groot Europees dealernet. Inmiddels heeft hij besloten om zijn auto’s vanaf 2010 in Europa meteen maar te verkopen met milieuvriendelijke hybride techniek (waarbij de benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor).

Om zijn plannen kracht bij te zetten presenteerde Wang tijdens de autoshow die vorige maand in de Chinese hoofdstad Peking werd gehouden, daarom meteen ook maar een complete elektrische auto. „En volgend jaar staat die ook op de autoshow van Genève” , zegt Wang zelfverzekerd. Zijn bedrijf BYD is al enige jaren ’s werelds op een na grootste fabrikant van kleine batterijen voor mobiele telefoons en computers.

Als autofabrikant is BYD naar Chinese begrippen nog maar een middenmoter. De modellen lijken kopieën van de vroegere Toyota Corolla’s en met 94.000 verkochte auto’s neemt het merk de zesde plaats in op de ranglijst van Chinese autoproducenten, die met 369.500 auto’s wordt aangevoerd door Chery.

Maar ten opzichte van zijn collega autobouwers heeft het bedrijf van Chuanfu Wang een technische voorsprong en is hij in staat een ambitieuze strategie te ontwikkelen. Hij kan optimaal gebruik maken van zijn kennis en capaciteit op het gebied van batterijtechnologie en daarom richt hij zich vooral op hybride- en elektrische auto’s.

Europa ziet Wang als een geschikte afzetmarkt voor die producten. Want hij produceert in Roemenië en Hongarije al accu’s. De eventuele productie van hybride auto’s in Europa acht hij een logische volgende stap. „De voordelen daarvan zijn evident. De transportkosten vanuit China worden al gauw te hoog en we willen ook snel kunnen reageren op vragen van de consument”, zegt de Chinees.

Maar de vraag rijst waarom Wang de geavanceerde hybride aandrijving in de nogal conservatieve standaard BYD modellen wil gaan gebruiken? Wang: „We hebben ontdekt dat het milieubewustzijn van de Europese autokoper sterk ontwikkeld is. Daarom brengen we in Europa liever een hybride model op de markt dan een auto met een conventionele benzinemotor.”

De BYD hybride auto is volgens Wang geen kopie van de Toyota Prius en Honda Civic, de meest populaire hybride auto’s van dit moment. De BYD is een zogeheten plug-in hybride, die in China ongeveer 5.000 euro duurder wordt dan een gewone BYD. De gecombineerde werking van de verbrandingsmotor met het accupakket en de elektromotor is zodanig dat Wang een actieradius van 110 km op volledige elektrische tractie durft te beloven.

„Dat is meer dan de 20 km actieradius van de plug-in hybride die Toyota binnenkort op de markt brengt”, pocht Wang. Voor een afstand van 110 kilometer elektrisch rijden moeten de accu’s in de auto ’s avonds wel enkele uren via het stopcontact (plug-in) worden opgeladen. Is de reisduur langer, dan fungeert de verbrandingsmotor onderweg als noodaggregaat voor het opladen van de accu’s.

In Nederland, Tsjechië en Slowakije praat Wang met Autobinck, die tevens importeur is van Hyundai, over de afzet van zijn auto’s. Hij is ervan overtuigd maandelijks 2000 hybride versies in Europa te kunnen verkopen.