Barclays heeft toch nog gewonnen

Barclays kon wel eens een dubbele zege hebben behaald in de strijd rond ABN Amro. Eerst heeft de Britse bank uiteindelijk geen 67 miljard euro betaald voor haar Nederlandse branchegenoot, een prijs die zelfs vóór de kredietcrisis al aan de hoge kant leek. Nu heeft de bank een miniem deel van dat bedrag uitgetrokken voor de overname van een splinter van het opgedeelde concern – een topteam van ABN Amro-adviseurs dat zich richt op de opkomende markten.

Tot dit team behoort Jitesh Gadhia, een van de Indiase rainmakers met de beste contacten, die mondiaal hoofd zal worden van BarCaps adviesgroep. Het hele team, bestaande uit vijf topbankiers en zo’n veertig dealmakers, zou wel eens een kwart van de 580 miljoen dollar (374,2 miljoen euro) aan vergoedingen voor fusieadviezen voor zijn rekening kunnen hebben genomen, die ABN Amro volgens schattingen van Bloomberg in 2007 heeft binnengehaald.

Gadhia en zijn collega Frank Hancock onderhouden nauwe betrekkingen met Tata, het Indiase familieconcern dat sinds 2006 meer dan 20 miljard dollar heeft uitgegeven aan de overname van 56 bedrijven.

De nieuwe huurlingen markeren voor BarCap de terugkeer naar de markt voor fusies en overnames, een decennium na de verkoop van BZW. BarCap heeft even gespeeld met de gedachte van het kopen van een onafhankelijke adviesfirma, zoals Cazenove, maar was bang voor integratieproblemen en deserties – net zoals de topbankiers van ABN Amro die nu naar de concurrentie overstappen. Het is verstandig van de nieuwkomer om zich op opkomende markten met hogere groei te richten, in plaats van te proberen overal tegelijkertijd te concurreren.

Maar de strategie van BarCap kent ook zo haar risico’s. BarCap heeft waarschijnlijk veel geld moeten neertellen voor de nieuwe werknemers. Bovenop de compensatie van het ABN Amro-team voor hun misgelopen bonussen, zal BarCap de garanties hebben moeten evenaren die de leden van het team in de wacht wisten te slepen toen de Nederlandse bank – nog vóór de kredietcrisis – in de belangstelling van branchegenoten stond, om te voorkomen dat ze zouden weglopen. BarCap zal ook meer moeten uitgeven om zijn mondiale netwerk uit te bouwen ter ondersteuning van de nieuwe activiteiten.

En BarCap-topman Bob Diamond zal ongetwijfeld de gebeurtenissen bij concurrent HSBC in zijn achterhoofd hebben. De Britse bank huurde de vooraanstaande dealmaker van Morgan Stanley, John Studzinski, in voor de opbouw van een divisie voor fusies en overnames, waarna hij drie jaar later – naar verluidt uit frustratie – vertrok naar Blackstone. Maar zelfs dat allerzwartste scenario zou BarCap veel minder kosten dan 67 miljard euro.

Jeffrey Goldfarb