Wat zoemt er rond in Cannes?

Vanavond begint het filmfestival in Cannes.

Wat zijn de kanshebbers op deze 61ste editie? En wat is de invloed van juryvoorzitter, de acteur en regisseur Sean Penn?

De voorbereidingen voor de 61ste editie van het filmfestival in Cannes. Che van Steven Soderbergh over het leven van de guerrillastrijder Ernesto ‘Che’ Guevara is een van de films waarover al gespeculeerd wordt als Gouden- Palmwinnaar. Foto AFP People set up the official poster of the Cannes' film festival 61st edition on the Festivals' Palace façade on May 12, 2008 in Cannes, south eastern France. The Cannes film festival rolls out the red carpet on 14 May 2008, with "Dirty Harry" and "Indiana Jones" leading this year's line-up at a 12-day movie extravanganza offering new talent as well as star veterans. AFP PHOTO VALERY HACHE AFP

. Het filmfestival van Cannes, dat vanavond losbarst, belooft veel goeds. Ervaren Cannes-watchers houden het erop dat de 61ste editie van het filmfestival een uitzonderlijk sterke programma heeft, met veel nieuwe films van cineasten die al eens de Gouden Palm wonnen.

In competitie zijn onder meer te zien: Le silence de Lorna van de Waalse sociaal-realisten Jean-Pierre en Luc Dardenne, die de Gouden Palm kregen voor L’Enfant (2005) en voor Rosetta (1999); Üc Maymun/ Three Monkeys van Nuri Bilge Ceylan (Gouden Palm in 2002 voor het pijnlijk-mooie Uzak); en Che van Steven Soderbergh (Gouden Palm in 1989 voor sex, lies and videotape.)

De film van Soderbergh bestaat eigenlijk uit twee films over het leven van de Argentijnse guerrillastrijder Ernesto ‘Che’ Guevara (Benicio del Toro): The Argentine en Guerilla. Maar om Soderbergh niet met zichzelf te laten strijden om de Gouden Palm, worden zijn films tijdens het festival gepresenteerd als één epos van ruim vier uur. Che zorgt al voor opmerkelijk veel pre-buzz. Dat zijn de namen die die rondzoemen als serieuze kanshebbers op een prijs, nog voordat de échte buzz tijdens het festival zelf is losgebarsten. Het rumoer vooraf wordt steeds belangrijker, omdat veel deals al worden gesloten voor het festival is begonnen . „Als een film goed wordt ontvangen tijdens het festival, gaat de prijs omhoog”, vertelt artistiek directeur Thierry Fremaux deze maand in Cahiers du Cinéma.

Nog zo’n film met pre-buzz is Il Divo van Paolo Sorrentino (Le Conseguenze Dell’Amore), een biopic over de omstreden politicus Giulio Andreotti, leider van de Christen-Democraten en zevenvoudig premier van Italië, die terecht moest staan vanwege banden met de maffia. Italië is daarnaast vertegenwoordigd in de competitie met Gomorra van Matteo Garrone, over de georganiseerde misdaad van Napels.

De opmars van films uit Latijns-Amerika van de laatste jaren zet sterk door. De openingsfilm Blindness van de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles (Cidade de Deus) is een verfilming van de roman De stad der blinden van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago, met Gael García Bernal en Julianne Moore in de hoofdrollen. Eveneens uit Brazilië afkomstig is regisseur Walter Salles. Hij komt met Linha de Passe naar Cannes, een verhaal over de dromen van vier broers uit een kansarm gezin. Salles regisseerde de film samen met Daniela Thomas. De enige andere vrouwelijke regisseur in de competitie is de veelgeprezen Argentijnse Lucrecia Martel, met het bovennatuurlijke La mujer sin cabeza (De vrouw zonder hoofd).

Ook Frankrijk mag niet mopperen, met Entre Les Murs van Laurent Cantet, Un conte de Noël van Arnaud Desplechin en La frontère de l’aube van Philip Garrel in competitie. De ooit zo toonaangevende Leos Carax (bekend van Les amants du Pont Neuf) maakt een bescheiden comeback met een bijdrage aan het drieluik Tokyo. De andere twee delen zijn van Joon Ho Bong en Michel Gondry. De film is opgenomen in het bijprogramma Un certain regard, dat geopend zal worden door Hunger, de eerste speelfilm van de Britse beeldend kunstenaar Steve McQueen, over de fatale hongerstaking in 1981 van IRA-activist Bobby Sands. In de competitie doen geen Britse films mee. Dat wordt enigszins goed gemaakt door de ‘speciale presentatie’ die Terence Davies (Distant Voices, Still Lives) kreeg toebedeeld voor Of Time and the City, een compilatiedocumentaire over zijn geboortestad Liverpool.

Vicky Christina Barcelona, de nieuwe Woody Allen met Scarlett Johansson en Penélope Cruz, die elkaar daarin naar verluidt kussen, krijgt ook een speciale vertoning buiten de competitie, net als het langverwachte Indiana Jones and the Kingdom of the Cristal Skull van Steven Spielberg.

Een noviteit is dat er een film zal worden vertoond op nadrukkelijk verzoek van de juryvoorzitter, acteur en regisseur Sean Penn: The Third Wave van Alison Thompson, over de lotgevallen van vier hulpverleners na de tsunami van december 2004 in Sri Lanka. Het zou zo kunnen zijn dat films met een sociaal en politiek thema een streepje voor hebben bij deze geëngageerde juryvoorzitter.

Er wordt ook gesport in Cannes. Tweevoudig Gouden Palm-winnaar Emir Kusturica presenteert een ode aan voetballegende Diego Maradona, die ook in Cannes aanwezig zal zijn. De Amerikaanse cultveteraan James Toback maakte een portret van de omstreden bokser Mike Tyson.

Cannes Classics richt zich op de restauratie van tien films van het Britse monument David Lean (Dr. Zhivago), ter gelegenheid van diens honderdste geboortejaar. Te zien zijn onder andere twee van zijn vroege films: This Happy Breed (1944) The Passionate Friends (1948).

Ondanks de aanwezigheid van eerdere Palmwinnaars, kan er nog altijd een buitenstaander met de prijs vandoor gaan. Kanshebber is Synedoche, New York, het regiedebuut van scenarist Charlie Kaufman, die eerder de fantasierijke scripts schreef voor Being John Malkovich (1999) en Adaptation (2002). In zijn film speelt Philip Seymour Hofman een theaterregisseur die New York op schaal nabouwt, en steeds moeilijker de replica van de echte stad kan onderscheiden.