Storing bij KPN treft internet en pinverkeer

Een ernstige storing in het adsl-netwerk van KPN heeft gisteren en vandaag een groot gedeelte van het zakelijke internetverkeer platgelegd. Door een fout in het netwerk zijn ook andere diensten ontregeld, zoals de umts-masten die voor mobiel internetverbinding zorgen. Veel consumenten merkten dat pinautomaten transacties weigerden omdat de terminals geen verbinding met de server konden krijgen. Volgens Currence, de exploitant van de pinautomaten, zijn er in Nederland ruim 80.000 terminals die via adsl werken. Het is niet bekend hoeveel er daarvan getroffen zijn door een storing. „Het hangt er maar net vanaf op welke plek ze met het netwerk verbonden zijn”, zegt de KPN-woordvoerder.

De storing ontstond gisternacht vermoedelijk door een softwarefout, waardoor de apparaten die het internetverkeer verzorgen continu bleven opstarten. Duizenden zakelijke klanten van KPN en internetaanbieder XS4ALL ondervonden hinder van wegvallende internetverbindingen. Daarnaast werd een kleinere groep particuliere klanten getroffen.

Volgens de KPN-woordvoerder komt het zelden voor dat een netwerkfout zo lang duurt. „Normaal gesproken herstelt het netwerk zichzelf en merkt de klant niets.” Rond het middaguur liet KPN weten „op de goede weg” te zijn om het probleem op te lossen, maar dat nog niet alle problemen zijn verholpen.

KPN keert geen schadevergoedingen uit voor het wegvallen van de verbindingen, tenzij dat in een speciaal contract met de klant is vastgelegd. Het storingsnummer van de zakelijke afdeling van KPN was het grootste gedeelte van de dag onbereikbaar.