Gebrek aan beeld nekt actie Birma

De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) heeft met de vorige week gestarte actie ‘Help Slachtoffers cycloon Birma’ nog maar 400.000 euro ingezameld. Waarom wordt er niet, net als bij de tsunami in 2004, veel meer geld ingezameld voor slachtoffers van de cycloon Nargis die in Birma voor veel heeft ellende gezorgd?

Huizen zijn vernield, oogsten verloren gegaan en vele mensen zijn gewond of vermist. Het aantal doden is opgelopen tot boven de 30.000. Er zal veel geld nodig zijn om het land te herstellen en de nabestaanden en daklozen op te vangen. De militaire junta blijkt niet al te voortvarend met het bieden van hulp, maar ook het Westen blijft achter met donaties.

„Om te beginnen is de ramp in Birma een totaal andere ramp”, zegt Sebastien Kraaijeveld, woordvoerder van de SHO. „De tsunami trof vooral vakantielanden, waar veel toeristen aanwezig waren. Die hebben veel foto’s en filmpjes gemaakt. Birma is een land dat Nederlanders eigenlijk niet kennen. Daarnaast zijn er weinig beelden beschikbaar, waardoor mensen zich niet kunnen voorstellen wat er gebeurt.”

Op Tweede Kerstdag 2004 zorgde een zeebeving voor één van de grootste rampen van de afgelopen honderd jaar. In Nederland werd een ongekend hoog bedrag ingezameld door allerlei acties , ruim 160 miljoen euro. Televisiebeelden speelden daarbij een cruciale rol, zo lijkt het.

Beelden kunnen medeleven opwekken, maar dat is sterk afhankelijk van bepaalde voorwaarden, zegt Mervi Pantti, communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Pantti stelt dat beelden en verhalen in de media die alleen dood, ellende en uitzichtloosheid tonen niet bevorderlijk zijn voor donaties. Beelden en verhalen van „hoop en wederopbouw” daarentegen geven mensen het idee dat hun hulp iets uitmaakt.

Birma: pagina 5