‘Blindness’ opent sterk Cannes

Cannes lijkt een sterke editie te krijgen. Vier filmers in de competitie wonnen al eerder een Gouden Palm. Het festival opent vanavond met Meirelles’ ‘Blindness’.

Het filmfestival van Cannes belooft veel goeds. Ervaren Cannes-watchers houden het erop dat de 61ste editie van het festival, dat vanavond begint, een uitzonderlijk sterk programma heeft, met veel nieuwe films van cineasten die al eens de Gouden Palm wonnen.

In de competitie zijn onder meer te zien Le silence de Lorna van de Waalse sociaal-realisten Jean-Pierre en Luc Dardenne, die de Gouden Palm kregen voor L’Enfant (2005) en voor Rosetta (1999); Üc Maymun/ Three Monkeys van Nuri Bilge Ceylan (Gouden Palm in 2002 voor het pijnlijk-mooie Uzak); en Che van Steven Soderbergh (Gouden Palm in 1989 voor Sex, Lies and Videotape.)

De film van Soderbergh bestaat eigenlijk uit twee films over het leven van de Argentijnse guerrillastrijder Ernesto ‘Che’ Guevara (Benicio del Toro): The Argentine en Guerrilla. Maar om Soderbergh niet met zichzelf om de Gouden Palm te laten strijden, worden zijn films tijdens het festival gepresenteerd als één epos van ruim vier uur.

Che zorgt al voor opmerkelijk veel pre-buzz. Dat zijn de namen die rondzoemen als serieuze kanshebbers op een prijs, nog voordat de échte buzz tijdens het festival zelf is losgebarsten. Het rumoer vooraf wordt steeds belangrijker, omdat veel deals al voor het begin van het festival worden gesloten. „Als een film goed wordt ontvangen tijdens het festival, gaat de prijs omhoog”, vertelt artistiek directeur Thierry Fremaux deze maand in het Franse filmtijdschrift Cahiers du Cinéma.

Nog een film met pre-buzz is Il Divo van Paolo Sorrentino (Le Conseguenze Dell’Amore), een biopic over de omstreden politicus Giulio Andreotti, leider van de christen-democraten en zevenvoudig premier van Italië, die terecht moest staan vanwege banden met de maffia. Italië is daarnaast in de competitie vertegenwoordigd met Gomorra van Matteo Garrone, over de georganiseerde misdaad van Napels.

De opmars van films uit Latijns-Amerika van de laatste jaren gaat gestaag voort. De openingsfilm Blindness van de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles (Cidade de Deus) is een verfilming van de roman De stad der blinden van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago, met Gael García Bernal en Julianne Moore in de hoofdrollen.

Ook Frankrijk mag niet mopperen, met Entre Les Murs van Laurent Cantet, Un conte de Noël van Arnaud Desplechin en La frontière de l’aube van Philip Garrel in de competitie. De ooit toonaangevende Leos Carax (bekend van Les amants du Pont Neuf) maakt een bescheiden comeback met een bijdrage aan het drieluik Tôkyô. De andere twee delen zijn van Bong Joon-ho en Michel Gondry. De film is opgenomen in het bijprogramma Un certain regard, dat geopend zal worden door Hunger, de eerste speelfilm van de Britse beeldend kunstenaar Steve McQueen, over de fatale hongerstaking in 1981 van IRA-activist Bobby Sands.

Vicky Christina Barcelona, de nieuwe Woody Allen met Scarlett Johansson en Penélope Cruz, die elkaar daarin naar verluidt kussen, krijgt ook een speciale vertoning buiten de competitie, net als het langverwachte Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull van Steven Spielberg.

Een noviteit is dat er een film zal worden vertoond op nadrukkelijk verzoek van de juryvoorzitter van de hoofdcompetitie, acteur en regisseur Sean Penn: The Third Wave van Alison Thompson, over de lotgevallen van vier hulpverleners na de tsunami van december 2004 in Sri Lanka.

Het zou kunnen dat films met een sociaal en politiek thema een streepje voor hebben bij deze geëngageerde juryvoorzitter.

Er wordt ook gesport in Cannes. Tweevoudig Gouden Palm-winnaar, de Serviër Emir Kusturica presenteert een ode aan de Argentijnse voetballegende Diego Maradona, die ook in Cannes aanwezig zal zijn. De Amerikaanse cultveteraan James Toback maakte een portret van de omstreden bokser Mike Tyson.