Tien jaar 3voor12

VPRO’s 3voor12 begon 10 jaar geleden met een groepje vrijwilligers.

En is uitgegroeid tot zeer succesvol multimediaal popmuziekplatform.

Aan het eind van de VPRO-kantoortuin schalt de Britse punkband The Fall uit de boxen. Binnen hangen posters van Soulwax en The Dead Brothers. Er staat een jukebox en een bomvolle prijzenkast. Ondanks de muziek is het net weer rustig op de burelen van 3voor12, zegt eindredactrice Leonieke Daalder. ,,We hebben zojuist ruzie gemaakt over The Rascals. Of dat het nou is, of niet. Ik vond van niet, als enige.”

Het multimediale platform van de VPRO viert donderdag zijn tiende verjaardag met optredens in het hele land. In die tijd is het van ‘verboden project’ uitgegroeid tot Nederlands meest gewaardeerde en gezaghebbende website over popmuziek. Vele awards, zowel voor de journalistieke als innovatieve prestaties, stromen nog steeds binnen. Het afgelopen jaar kreeg de site 9,9 miljoen bezoeken, ruim 800 duizend per maand. Tijdens de grote festivals lopen de aantallen op, net als bij een goed gevulde luisterpaal. Daarin zijn – vaak voor de officiële releasedatum – nieuwe platen in hun geheel te beluisteren.

Maar die getallen interesseren Daalder niet. „Voor je het weet verlies je jezelf in de cijfers. Ik weet dat het een piek is als, zoals afgelopen week de luisterpaal 380 duizend bezoeken trekt. Maar hoe onze wekelijkse webradioshow Dubbel Check wordt beluisterd wil ik niet eens weten, want ik vind het belangrijk dat die er is. Ook al luistert er niemand.”

Ziehier de filosofie van 3voor12: het grote en het kleine vermengen. Vandaar dat in de luisterpaal behalve grote namen óók altijd in eigen beheer uitgebrachte platen moeten zitten. Wat ‘3voor12’ is en wat niet, leidt tijdens de ochtendvergadering tot discussies. Keer op keer noemt de vijfkoppige redactie de eigen naam als een heilig keurmerk.

,,VanKatoen, zijn die wel 3voor-12?” ,,Ja joh! Die hebben die do-it-yourself-mentaliteit.”

,,Choo Choo, is dat niet meer iets voor Kindamuzik.net?” ,,Welnee, da’s juist heel erg 3voor12!”

Daalder, met een 3voor12-button op haar bloes, krabbelt de uiteindelijke onderwerpen met een 3voor12-pen op gele memo’s die ze onder elkaar op tafel plakt, naast haar 3voor12-mok.

,,Muziekjournalistiek is vaak hobbyisme”, zegt ze na afloop. „Daar ben ik tegen. Het gaat verder dan je persoonlijke smaak. Van Within Temptation of VanKatoen zal niemand hier muzikaal gezien warm worden. Maar die bands hebben het nu – op hun eigen manier – wel gemaakt. Daarom zijn ze voor mij heel erg 3voor12.”

Het contrast tussen groot en klein blijkt ook deze week weer. Redacteur Atze de Vrieze gaat vandaag op bezoek bij Armin van Buuren, vorig jaar verkozen tot beste dj ter wereld. Collega Tom Willemsen heeft net het interview voor de rubriek Hollandse Nieuwe gepost met de nog onbekende techno’er Applescal. „ Dan zul je zien”, gniffelt hij. ,,Straks breekt hij door en dan hebben wij zijn nummers op de site staan.” Hij is een van de 6321 artiesten van wie nummers en complete concerten online zijn te vinden. Videobanden herinneren aan de begindagen. Daalder doet een greep uit de stapels. ,,Hier, uit 2000: Brainpower, Rick de Leeuw.”

Het plan om de concerten te gaan filmen werd spontaan geboren en met de gebruikelijke improvisatie uitgevoerd. ,,We werken vaak zo: er is een goed idee, maar geen geld en geen mensen. En dan probeer je het toch te doen.” En dus werd er gefilmd met twee beveiligingscamera’s. „Toen deed je alles in je eentje: regisseerde én bediende tegelijkertijd de camera’s met een soort joystick. Tegenwoordig zijn de camera’s beter en hebben we een aparte regisseur.”

De redactie is dan ook ,,heel langzaam gegroeid”, zegt Daalder. ,,Bij de oprichting werd tegen iedereen gezegd: je mag meedoen aan 3voor12, maar het is vrijwilligerswerk. We zijn er telkens zoveel bij gaan doen, dat we bijna dood neervielen. Dan riepen we: het kan zo niet langer en kregen we er iemand bij.” Toen bij de VPRO het besef groeide dat internet geen ondersteunend maar een zelfstandig medium moest zijn, kon de site ook technisch gezien voorop lopen.

Passie verklaart volgens haar het succes. ,,We gaan nog steeds voor de lol naar al die festivals toe. Mensen zien dat de liefde en toewijding er vanaf spat. Muziek is ook een makkelijk onderwerp, omdat er zoveel mensen van houden. Het zal lastiger zijn om die passie over te brengen als het gaat over microbiologie.”